رفتار شخص به حالتهای احساسی و ترغیب کنندهاش و وضعیت فعلی یا حادثه درک شده بستگی دارد. در اینجا برای مرتبط کردن مجموعههای احساسات با رفتارهای متناسب با آن از قوانین مبهمی استفاده میشود. به طور مثال، قانون ذیل را بررسی کنید.
رفتار عربده کشیدن به کاری که کاربر انجام میدهد و شدت احساس عامل، بستگی دارد اگر کاربر بشقاب را پرتاب نکرده بود و عامل به دلیل دیگری عصبی بود، تمایلی به غرش بر سر کابر نداشت. (اگر چه در بعضی مواقع ممکن است) زیرا کاربر علت خشم او نبود. بنابراین هم شناسایی حادثه و هم احساس، خیلی مهم است. همچنین تعیین علت حادثه هم حائز اهمیت است. در این مورد، اینطور تصور میکنیم که حوادث غیر محیطی از قبیل پرتاب بشقاب، انداختن توپ و غیره کلاً به وسیله کاربر ایجاد شده است.
علاوه بر این، رفتار عامل به تنهایی به وسیله حالت احساسیاش تعیین نمیشود، اما معمولاً به تعدادی از هنجارهای اجتماعی از قبل تعیین شده بستگی دارد که حالت رفتار او را تعیین و محدود میکند به طور مثال اگر کاربر در حالت روحی خیلی بدی است و عامل به عنوان دوست خوبی تلقی شده است، او تمایلی بر رفتار ستیزه جویانه و پرخاشگرانه نخواهد داشت. از این رو، اگر حالت روحیاش تحت سلطه خشم است و قوانین توصیف شده بالا رفتار خشمی را پیشنهاد میکند، این رفتار عصبی و پرخاشگر، سرکوب خواهد شد. علاوه بر این اگر کاربر خوشحال است و عامل نیاز به غذا و آشامیدنی دارد، پس نمایده مطیع و فرمانبردار خواهد شد و فعالیتهایی را انجام خواهد دارد که آموخته است برای کاربر خوشایند است، چنانچه قبلاً ذکر شد. این قوانین بر اساس هنجارهای اجتماعی و رفتاری تنظیم شدهاند. عموماً این قوانین رفتاری تنظیم شده تمایل دارند تا شخصیت عامل را شکل دهند. بنابراین بواسطه تلفیق شخصیت و خودنمایی عامل تمایل دارد تا این قوانین تنظیم شده را تغییر دهد(Yen, 2000 & El-Nasr, Ioerger).
دل محاسبهای احساسات، از جمله مدلی که در اینجا مطرح شد، میتواند فایده زیادی برای انواع خاصی از برنامههای کامپیوتری داشته باشد. چنین مدلی میتواند به طور بالقوهای بیشتر کاربردهای آموزشی را بهبود دهد، به ویژه وقتی که تعلیم تیمی، یک مسئله است. تقاضاها و کاربردهای تیمی به طور عرف با وظایف سادهای از قبیل حفظ و نگهداری مرتبط شده است که بطور نرمال توالی دروس سادهای که به یک کارآموز داده میشود را در بر میگیرد . به طور واضحی تعلیم گروهی کاملاً متفاوت است چون به فاکتورهای زیادی از قبیل انسجام گروهی، تعاملات گروهی، اخلاق و نفوذ داخل گروه بستگی دارد. این مطلب ذکر شده است که بیشتر این مفاهیم متفاوت به شدت به احساسات و تجربه بستگی دارد علاوه بر این ، این سیستم های تعلیمی میتوانند از انسانها مانند عوامل (یعنی شخصیتهای مصنوعی) استفاده کنند. تا بعضی از اعضای تیم را جابجا کنند. Clark Elliot، تلاشهای فعلی را در شبیه سازیهای انسان به عامل، با شخصیتهای شبیه سازی شدهای با شخصیتها و احساسات متفاوت، خلاصه کرد. بنابراین، طراحی احساسات و شخصیت میتواند نقطه عطف خوبی برای تقاضاهای تعلیم تیمی باشد. از میان مطالعات زیادی که در روانشناسی اجتماعی احساسات صورت گرفته است، دانش مشترک و خود اجرایی به عنوان تسهیل کنندههای اصلی ارتباط انسان – انسان شناخته شده است(Yen, 2000 & El-Nasr, Ioerger).
این مطالعات، محققان زیادی را برانگیخته است تا بوسیله تعامل انسان- انسان به عنوان مدل، بدنبال راههای جایگزینی برای حل مسئله تعامل انسان – کامپیوتر باشند. بعضی از محققان سعی کردند تا این مسئله را از طریق توسعه رویارویی اختصاصی عامل – عامل که در مورد کار میآموزند حل کنند و سعی میکنند از هر راه ممکن به او کمک کنند(Yen, 2000 & El-Nasr, Ioerger).
بقیه تلاش کردند این رویارویی را برای کاربر، خوشایندتر سازند و متوسل به واکنشهای احساسی کاربر در فرایند میشوند. این تحقیق، هنوز برای عقاید جدیدی در مورد اینکه چطور از احساسات و آموزش برای تقویت رویارویی استفاده کنیم و موانع بین انسان و کامپیوتر را بشکنیم، باز است. یک مدل احساسی میتواند برای شبیه سازی احساسات در انیمیشن شخصیتی هم استفاده شود. بازیهای ایفای نقش (Role playing Games – RPG) یک نوع انیمیشن شخصیتی است که اگر شخصیتها را بعنوان عوامل شبیه سازی شده باشند، شبیه سازی احساسات و رفتارهای احساسی مهم است RPG ، بازی است که کاربر نقش ویژه ای را به عهده میگیرد. به طور نرمال به کاربر مأموریتی مطابق طرح داستان بازی داده میشود. در طول مسابقه، کاربر با شخصیتهای متفاوتی تعامل میکنند و با آنها برخورد میکند. اگر RPG های تجاری موجود، از سناریویی با شخصیتهای برانگیخته استفاده میکند. برای ساخت شخصیت برانگیخته سناریو، سازنده شخصیت همه سناریوهای ممکن همه تعاملات محتمل داخل بازی را حدس میزند. تقریباً ساخت یک شخصیت کامل، با استفاده از این روش غیر ممکن است چون ممکن است سازندههای شخصیتی، ترکیبات جدیدی را از دست بدهند. یا کاربران بخواهند با شخصیت صحبت کنند و بنابراین گاهی اوقات به نظر میرسد این شخصیتها متقاعد کننده نباشند. از طرف دیگر، اگر شخصیتی یک عامل مصنوعی است، مأموریت سازنده شخصیت خیلی سادهتر شده است. او به شناسایی اهداف، رفتارها و شخصیت نیاز خواهد داشت. بنابراین، مدل عاملی که میتواند شخصیتها و احساسات متفاوتی را شبیه سازی کند، میتواند ابزار خیلی مفیدی در این نوع تقاضاها و کاربردها باشد.
کاربردی که در بالا توصیف شد، کمی از کاربردهای شبیه سازی شده کامپیوتری است که ممکن است به یک روش یا بیشتر از احساسات استفاده کند. این کاربردها، اهمیت عوامل احساسی/ اجتماعی را به عنوان ابزارها و مدلهای محاسبهای و رایانهای نشان میدهند.
مطالبی که این جا ارائه شده است، عمدتاً گسترش نظریات زیادی است که در تحقیقات قبلی ارائه شده است (مدلهای روانشناسی و رایانه ای) برآوردها نشان داده است که تلفیق مکانیسمهای مختلف یادگیری از قبیل یادگیری اجتماعی، شرطى شدن پاولفى، یادگیری در مورد الگوهای همراه، فعالیتها قابلیت اعتماد عامل را بهبود میدهد و واکنش احساسی پویاتری را خلق میکند. با وجود این هنوز مدلها از چندین بعد دارای نقص هستند. فیزیولوژیستها تشخیص دادند که شخصیت فاکتوری است که یادگیری و فرایندهای احساسی را تحت تأثیر قرار میدهد و خود نیز تحت تأثیر آنها قرار میگیرند علاوه بر این هنرمندان زیادی تشخیص دادهاند که شخصیت یکی از مهمترین فاکتورها در انیمیشن شخصیتی است بعضی از محققان شخصیت را به مدلهای عامل احساسی شان اضافه کردهاند بهرحال شخصیت مفهوم خیلی هیجان انگیزی برای شبیهسازی است چون ویژگیها و نوسانات فردی زیادی وجود دارد. هوش بشر پدیدههای بسیار دیگری را در میگیرد که قرنها است فیزیولوژیستها را برانگیخته و دعوت میکند. این مفاهیم عبارتند از خود ادراکی فرد، آگاهی خود گسترش، خود اجرایی و خود احترامی. این مفاهیم بوسیله فیزیولوژیستها شناسایی شده و تأثیر عمدهای بر ثبات فاعل واکنشهای احساسی و اجتماعی دارد (Yen, 2000 & El-Nasr, Ioerger). در نتیجه یادگیری به ثبت ماهیت پویای فرایند احساسی کمک میکند این مدلها تنها در تلاش هستند تا هوش واقعی بشر را درک کند و از دین شبیه سازی در کاربردهای گوناگونی استفاده میکند. با این وجود به نظر میرسد رهیافتی که از مدلهای شناختی آدمی استفاده میکند عاملها را در حل مسائلی که در برخورد با محیط و اجتماع خود با آن مواجه میشوند بیشتر یاری میرساند. این مدلها سعی میکنند که از طرز فکر، درک، آگاهی، شناخت، معرفت و یا حتی الهام بشر استفاده کرده و با مدل کردن آنها در عاملها از این قابلیت فوقالعاده استفاده نمایند.
1. Betes J, Loyall A and Reilly W Broad Agent [Journal]. - [s.l.] : In Paper Presented at AAAI Spring Symposium on Integrated Architectures, 1991.
2. Bhaslar R A Realist Theory of science [Journal]. - [s.l.] : Hassocks, Sussex: The Haevester Press Ltd, 1978.
3. Bower G. and Cohen P Emotional influences in memory and thinking: Data and theory [Journal]. - [s.l.] : In M. Clack and S. Fiske (ed.), Affect and Cognition (pp. 291-331). London, England:Lawrence Erlbaum Association Publishers, 1982.
4. Calhoum C What is an Emotion? [Journal]. - [s.l.] : Oxford University Press, 1984.
5. Canamero D A Hormonal Model of Emotions for Behavior Contro [Journal]. - [s.l.] : Pressented in the 4th European Conference on Artificial Life (ECAL 97, Brighton, UK, july 2), 1997.
6. Chalmeres D The Conscious Mind: In Search of a Fundamental Theory [Journal]. - Oxford University Press : [s.n.], 1996.
7. Charniak E and McDermott D Introduction to Artificial Intellijence [Journal]. - [s.l.] : Addison-Wesley Publishing Company , 1985.
8. Cognition [Online] // Wikipedia. - June 2009. -
Cognition - Wikipedia, the free encyclopedia.
9. Cognitive Science Dictionary [Online] // The University of Alberta's Cognitive Science Dictionary. -
Univeristy of Alberta Cognitive Science Dictionary (Home Page).
10. Damasio A Descartes’ error: Emotion, reason, and the human brain [Journal]. - [s.l.] : New York: G. P. Putnam, 1994.
11. Damasio A. R The feeling of what happens: Body and emotion in the making [Journal]. - [s.l.] : New York: Harcourt Brace, 1999.
12. Dennet D. C Consciousness Explained [Journal]. - [s.l.] : Allen Lane: Penguin Press, 1991.
13. Elliot C and Brzezinki J Autonomous agents as synthetic character [Journal]. - [s.l.] : AI Magazine, AAAI press, 13-30, 1998.
14. El-Nasr M, Ioerger T and Yen J PETEEI: A PET with Evolving Emotional Intelligence [Journal]. - [s.l.] : Computer Science Department,Texas A&M University, 2000.
15. Emotional Competency - Emotion [Online] // Emotional Competency. -
http://www.emotionalcompetency.com/emotion.htm.
16. Fellous J and Arbib M Who Needs Emotions? The Brain Meets the Robot [Journal]. - [s.l.] : OXFORD UNIVERSITY PRESS, 2005.
17. Gardner H Frames of Mind [Journal]. - [s.l.] : New York: Basic Books, 1973.
18. Kaelbling L, Littman, M and Moore A Reinforcement Learning: A Survey [Journal]. - [s.l.] : Journal of Artificial Intelligence Research, 4, 237-285, 1996.
19. Laird J Extending the Soar cognitive architecture [Journal] // In Proceedings of the first conference on artificial general intelligence. Memphis: IOS Press. - 2008.
20. Laird J, Newell A and Rosenbloom P Soar: An Architecture for General Intelligence [Journal]. - [s.l.] : Artificial Intelligence, 33:1-64, 1987.
21. Lakatos I Falsification and the Methodology of Scintific Research Programmes [Journal]. - [s.l.] : Criticism and the Growth of Knowledge, Pages 91-196, Cambridge University Press, 1970.
22. Lazarus R. S Emotion and adaptation [Journal]. - [s.l.] : New York: Oxford University Press, 1991.
23. LeDoux J The emotional brain [Journal]. - [s.l.] : New York: Simon and Schuster, 1996.
24. Liebniz G Monadology [Journal]. - [s.l.] : Pittsburgh: 1991, University of Pittsburg Press, 1991.
25. Marinier III Robert P, Laird John E and Lewis Richard L A computational unification of cognitive behavior and emotion [Journal] // Cognitive Systems Research. - 2009. - pp. 48–69.
26. Marinier R A computational unification of cognitive control, emotion and learning [Journal] // Dissertation, University of Michigan, Ann Arbor. - 2008.
27. Marsella M and Gratch J EMA: A process model of appraisal dynamics [Journal] // Cognitive Systems Research, 10. - 2009. - pp. 70–90.
28. Mitchell T Machine Learning [Journal]. - [s.l.] : New York: McGraw-Hill Co, 1996.
29. Nagel T What is it Like to be a Bat? [Journal]. - [s.l.] : The Philosophical Beview LXXXIII(4):435 50, 1974.
30. Newell A Unified Theories of Cognition [Journal]. - [s.l.] : Cambridge, MA: Harvard University Press, 1990.
31. Newell A Unified theories of cognition [Book]. - [s.l.] : Cambridge: Harvard, 1990.
32. Ortony A, Clore G and Collins A The cognitive structure of emotions [Journal]. - [s.l.] : Cambridge: Cambridge University Press, 1988.
33. Parkinson B What holds emotions together? Meaning and response co-ordination [Journal] // Cognitive Systems Research, 10. - 2009. - pp. 31–47.
34. Penrose R The Enperor's New Mind: Concerning Computers, Minds and the Lows of Physics [Journal]. - [s.l.] : Oxford: Oxford University Press, 1989.
35. Pfeifer R The 'Fungus Eater Approach' to Emotion: a View from Artificial Intelligence [Journal]. - [s.l.] : Cognitive Studies: Bulletin of the Japanese Cognitive Science Society, 1(2):42-57, 1994.
36. Plutchik R Emotion: a psychoevolutionary synthesis [Journal]. - [s.l.] : New York: Harper and, 1980.
37. Reisenzein R Emotions as metarepresentational states of mind: Naturalizing the belief-desire theory of emotion [Journal] // Cognitive Systems Research, 10. - 2009. - pp. 6–20.
38. Rolls E. T The brain and emotion [Journal]. - [s.l.] : New York: Oxford University Press, 1999.
39. Roseman Ira J Cognitive Determinants of Emotion: A Structural Theory [Journal] // Review of Personality & Social Psychology, Vol. 5: Emotions, Relationships, and Health. - [s.l.] : Review, 1984. - pp. 11-36.
40. Ryle G The Concept of Mind [Journal]. - [s.l.] : Hutchinson, 1949.
41. Scherer K. R Psychological models of emotion [Journal]. - [s.l.] : In J. C. Borod (Ed.),The neuropsychology of emotion (pp. 137–162). New York: Oxford University Press, 2000.
42. Scherer K. R, Shorr A and Johnstone T Appraisal processes in emotion: theory, methods, research [Book]. - [s.l.] : Oxford University Press, 2001.
43. Searle J Minds Brains and Programs [Journal]. - [s.l.] : The Behavioral and Brain Sciences, 3(3), 1980.
44. Simon H Artifical Intelligence: an Empirical Science [Journal]. - [s.l.] : Artificial Intelligence, 77:95-127, 1995.
45. Simon H Motivational and Emotional Control of Cognition [Journal]. - [s.l.] : Reprinted in Models of Thought, Yale University Press, 29-38, 1967.
46. Sloman A Explorations in Disign Space [Journal]. - [s.l.] : In Proccedings 11th EuropeanConference on AI, Amsterdam, 1994.
47. Sloman A Why We Need to Study Architectures [Journal]. - [s.l.] : In Workshop on Architectuers Underlying Motivation and Emotion WAUME93, Birmingham UK, 1993.
48. Sloman A A system Approach to Consciousness [Journal]. - [s.l.] : Lecture Presented at the Royal Society oa Arts on 26th Feb 1996, 1996.
49. Sloman A and Croucher M Why Robots Will Have Emotions. [Journal]. - [s.l.] : Cognitive Studies Programme, University of Sussex, 1981.
50. Sloman A Exploring Design Space & Nich Space [Journal]. - [s.l.] : In Proc, 5th Scondinavian Conf. on AI Trondlheim, Amsterdam ISO Press, 1995.
51. Sloman A he Computer Revolution in Philosophy: Philosophy, Science and Models of Mind [Journal]. - [s.l.] : T. Hassocks, Sussex: Harvester Press (and Humanities Press), 1978.
52. Sloman A Semantics in an Intelligent Control System [Journal]. - [s.l.] : Philosophical Transactions of the Royal Society: Physical Sciences and Engineering 349(1689):43-58, 1994.
53. Sloman A What Sort of Control System is Able to Have a Personality [Journal]. - [s.l.] : Workshop on Designing Personalities for Synthetic Actors, Vienna, 1995.
54. Sloman A Why We Need to Study Architectures [Journal]. - [s.l.] : In Workshop on Architectures Underlying Motivation and Emotion WAUME93, Birmingham UK, 1993.
55. Smith Craig A and Lazarus Richard S Emotion and Adaptation [Book]. - New York - Guilford : Handbook of Personality: Theory and Research, 1990.
56. Soar - Home [Online] // Soar . -
Soar : Home.
57. Strongman K The Psychology of Emotion [Journal]. - [s.l.] : John Wily and Sons Ltd, 1987.
58. The PEACTIDM Model [Online] // SCHOOL OF COMPUTER SCIENCE, Carnegie Mellon. -
The PEACTIDM Model.
59. Turing A Computing machinery and intelligence [Journal]. - [s.l.] : Reprinted in Anderson, A. (1964). Minds and machines. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1950.
60. Wright I. P Emotional Agents [Journal]. - [s.l.] : A thesis submittied to the FAculty of Science of the University of Birmingham for the degree of Doctor of Philosoghy, 1997.