نقل قول:
نوشته اصلي بوسيله hojjatjafary
سلام
دوست عزیز.
در رابطه با موضوع مطرح شده باید بگویم که هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری تفاوت عمده ای با هوش مصنوعی در صنعت و دانشگاه دارد.
در بازی مساله اصلی کارایی(performance) و سرعت اجرا است در صورتی که روشهای آکادمیک به طور مثال یادگیری ماشین با شبکه های عصبی یا الگوریتم ژنتیک روش هایی هستند که با داده های زیاد (data set) و در مدت طولانی آموزش(train) می بینند که برای بازی که باید در هر ثانیه۶۰ فریم را نمایش دهد مناسب نیستند. نکته دیگر تصادفی بودن (randomness) برخی از این روش ها به خصوص الگوریتم ژنتیک است که به شدت آن را برای بازی نامناسب می سازد زیرا رفتارها بسیار غیر قطعی می شوند.
روش های اکادمیک مساله های بزرگتری را با تعداد حالت زیاد حل می کنند در صورت که در بازی بسیاری از حالات قطعی هستند.
برای مطالعه بیشتر به مطلب زیر مراجعه کنید.
در کل مطرح شدن این عنوان در این فروم را مناسب نمی بینم، این دست مسایل بیشتر در سایت های توسعه بازی مطرح می شوند.
|
دوست عزیز،
استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی در زمینه بازی امروزه آنقدر آشکار است که نمی توان به این راحتی روی آن خط بطلان کشید. شاید بتوان گفت که حضور هوش مصنوعی در تئوری بازیها انقلابی در این زمینه ایجاد کرده است، جایگزین شدن روش های هوش مصنوعی کلاسیک (روشهای هرس آلفا و بتا و ...) که کمترین میزان هوشمندی را در خود دارند، با روشهای مناسبتر هوش مصنوعی پیشرفته دلیل این امر است.
اگر از تکنیک های هوش مصنوعی استفاده نکنیم، دوست عزیز! شما چه روشی پیشنهاد می کنید؟ هوش مصنوعی کلاسیک؟! روشهای آماری که اثری از هوشمندی را در آنها نمی بینیم یا ...؟!
همیشه بازیها محدود به بازیهای گرافیکی نیستند، اگرچه که می دانم حجم زیادی از بازیهای پرطرفدار امروزی را بازیهای گرافیکی تشکیل می دهند! بازیهای گرافیکی که نشانی از هوشمندی در آن نباشد، بنظر شما بازی جذابی خواهد بود....؟!
ایجاد جمعیت اولیه در الگوریتم ژنتیک با توجه به محدودیت های اولیه که می توان روی آن گذاشت یا انتخاب تابع برازندگی مناسب برای آن، می تواند بسیاری از مشکلات را حل نماید. استفاده از شبکه های عصبی که از تکنیک های تعاملی استفاده می کنند، نیازی به دیتاست بزرگ ندارد و می تواند برای بهبود خودش از داده های فراوانی که کاربر حین بازی در اختیار سیستم هوشمند قرار می دهد، استفاده کند و هر مرحله خروجی های بهتر و مناسب تری داشته باشد.
فکر می کنم من و شما تعاریف متفاوتی از کارآیی داریم، به نظر من بازی ای کاراتر است که جذاب تر بوده و کاربر را سرجایش میخکوب کند!