آره .. بحث خوبیه .
من چیزی که خودم از هوش مصنوعی تو بازی ها میدونم اینه :
در بازی ها ، برای طبیعی شدن حرکات و تصمیمات دشمنان و خارج شدن از حالت موجوداتی کند ذهن ، از هوش مصنوعی استفاده میشه .
یکی از معمولی ترین این کاربرد ها برای بازی های FirstPerson این است که مثلا دشمن به شما تیر اندازی می کند . فرض کنید این دشمن که روبروی شما و در فاصله حدودا 20-30 متری استاده می خواد به شما تیر بزنه. اگر بخوایم به طور ساده به این قضیه نگاه کنیم باید دشمن یک جا بایستد و به هر طرف که ما حرکت می کنیم بچرخد و تیر بزند . که فکر کنم همه متوجه شدیم که دیگه اسم این موجود انسان (دشمن درون بازی) نیست بلکه یک تلفگ متصل شده به زمین است .
با کمک هوش مصنوعی می توان به این موجود حرکت و قدرت تصمیم گیری داد . به این صورت که همانگونه که قصد کشتن شما را دارد ، از کشته شدن واهمه داشته باشد و بتواند در تصمیم بگیرد که فرار کند یا بجگند ، پناه بگیرد یا حمله کند ، مستقیم حرکت کند یا مارپیچ و یا غیر خطی ....
شما تو بازی هایی که بازی کرده اید حتما با موارد زیاد تری نسبت به این ها برخورد کرده اید و حتی پیچیده تر ..
بجز موارد حرکتی در بازیکن ها و کنترل آن ، بزرگترین بخش هوش مصنوعی در تصمیمات دشمنان است . مثل بازی Generals که پر است از این تصمیمات که چگونه یه Hard Army آدم رو Defeat می کنه به طور کاملا متفاوت از روش قبلیش .. واسه همین هست که بعضی از بازی های کامپیوتری هیچ تاریخ انقضایی ندارند . چون هر دفعه که بازی می کنی یه جور دیگه بازی می کنند .
بازی هایی که سیاوش اسمشونو آورد در ابتدای تاپیک ، از این دسته بازیها هستن . اعتیاد آور و بدون انتها .. اینقدر بازی کن تا بمیری!!
حالا امیدوارم از این توضیحات کلی من بچه ها بیان بیرون و ریز توضیح بدن . وارد جزئیات بشیم و بحث کنیم .