![]() |
معرفی کتابهای معتبر در زمینه بازی و هوش مصنوعی
سلام دوستان
توی این فروم، به معرفی کتابهایی که در زمینه هوش مصنوعی و بازیها نوشته شده اند، می پردازیم |
AI techniques for Game Programming
تیتر فوق، عنوان یکی از زیباترین کتابهایی است که در زمینه تئوری بازیها دیدم. در هر فصل ابتدا به معرفی یک تکنیک از هوش مصنوعی (الگوریتم ژنتیک، شبکه عصبی و ....) پرداخته، سپس نحوه اعمال آنها را به بازیها توضیح داده و یه مثال آورده.
الگوریتم ها بسیار ساده، کامنت گذاری شده، با زبان شبه ++C و تقریباً کامل! کتاب اگرچه به زبان انگلیسی است، اما نثر بسیار روانی داره و البته گاهی مواقع آمیخته به چاشنی طنز... از دستش ندید، به نظر من عالیه!:26: این هم لینک دانلود: http://read.pudn.com/downloads144/eb...rogramming.pdf حجمش زیاد بود، نتونستم ضمیمه کنم. |
سلام
دوست عزیز. در رابطه با موضوع مطرح شده باید بگویم که هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری تفاوت عمده ای با هوش مصنوعی در صنعت و دانشگاه دارد. در بازی مساله اصلی کارایی(Performance) و سرعت اجرا است در صورتی که روشهای آکادمیک به طور مثال یادگیری ماشین با شبکه های عصبی یا الگوریتم ژنتیک روش هایی هستند که با داده های زیاد (Data set) و در مدت طولانی آموزش(Train) می بینند که برای بازی که باید در هر ثانیه۶۰ فریم را نمایش دهد مناسب نیستند. نکته دیگر تصادفی بودن (Randomness) برخی از این روش ها به خصوص الگوریتم ژنتیک است که به شدت آن را برای بازی نامناسب می سازد زیرا رفتارها بسیار غیر قطعی می شوند. روش های اکادمیک مساله های بزرگتری را با تعداد حالت زیاد حل می کنند در صورت که در بازی بسیاری از حالات قطعی هستند. برای مطالعه بیشتر به مطلب زیر مراجعه کنید. در کل مطرح شدن این عنوان در این فروم را مناسب نمی بینم، این دست مسایل بیشتر در سایت های توسعه بازی مطرح می شوند. |
نقل قول:
استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی در زمینه بازی امروزه آنقدر آشکار است که نمی توان به این راحتی روی آن خط بطلان کشید. شاید بتوان گفت که حضور هوش مصنوعی در تئوری بازیها انقلابی در این زمینه ایجاد کرده است، جایگزین شدن روش های هوش مصنوعی کلاسیک (روشهای هرس آلفا و بتا و ...) که کمترین میزان هوشمندی را در خود دارند، با روشهای مناسبتر هوش مصنوعی پیشرفته دلیل این امر است. اگر از تکنیک های هوش مصنوعی استفاده نکنیم، دوست عزیز! شما چه روشی پیشنهاد می کنید؟ هوش مصنوعی کلاسیک؟! روشهای آماری که اثری از هوشمندی را در آنها نمی بینیم یا ...؟! همیشه بازیها محدود به بازیهای گرافیکی نیستند، اگرچه که می دانم حجم زیادی از بازیهای پرطرفدار امروزی را بازیهای گرافیکی تشکیل می دهند! بازیهای گرافیکی که نشانی از هوشمندی در آن نباشد، بنظر شما بازی جذابی خواهد بود....؟! ایجاد جمعیت اولیه در الگوریتم ژنتیک با توجه به محدودیت های اولیه که می توان روی آن گذاشت یا انتخاب تابع برازندگی مناسب برای آن، می تواند بسیاری از مشکلات را حل نماید. استفاده از شبکه های عصبی که از تکنیک های تعاملی استفاده می کنند، نیازی به دیتاست بزرگ ندارد و می تواند برای بهبود خودش از داده های فراوانی که کاربر حین بازی در اختیار سیستم هوشمند قرار می دهد، استفاده کند و هر مرحله خروجی های بهتر و مناسب تری داشته باشد. فکر می کنم من و شما تعاریف متفاوتی از کارآیی داریم، به نظر من بازی ای کاراتر است که جذاب تر بوده و کاربر را سرجایش میخکوب کند! :1: |
با سلام دوباره
ظاهرا متوجه منظور من نشده اید، برای روشن شدن مطلب باید بگویم که منظور من از بازی Computer Video Game اعم از دو بعدی و سه بعدی امروزی بود نه تئوری بازیها. من در هیچ جای مطلبم به هرس آلفا بتا یا *A اشاره نکردم چون هنوز بهترین الگوریتم برای پیدا کردن کوتاهترین مسیر در بازی ها (مظورم از بازی) الگوریتم *A است. من به طور خاص به روش های یادگیری به خصوص الگوریتم ژنتیک و شبکه عصبی اشاره کردم ، بسیار بسیار خوشحال خواهم شد اگر نمونه ای از بازی های امروزی مثل Battlefield، Call of duty ،UNCHARTED یا هر بازی دیگر را بیاورید که از یکی از روش های مذکور استفاده کرده باشند! شاید اگر به پیوندی که به شما داده بودم مراجعه کرده بودید متوجه داستان می شدید. به هر حال من اصراری ندارم که شما را قانع کنم یا با شما وارد بحث شوم، من فقط نظرم را با توجه به تجربه ای در این موضوع داشم ارائه کردم. موفق باشید. |
زمان محلي شما با تنظيم GMT +3.5 هم اکنون ۰۹:۵۳ قبل از ظهر ميباشد. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.1.0 ©2007, Crawlability, Inc.