چكيده
هدف نهايي كتابخانه ها در بستر جامعه اطلاعاتي فراهم كردن وسايل دسترسي به هر نوع اطلاعات براي هر کس در هر زمان و مكان است. ارزيابي عملكرد بعنوان يكي از وجوه مهم مديريت كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني مطرح مي شود, چنين كاري هم براي مديران كتابخانه و هم براي استفاده كنندگان از خدمات حائز اهميت است. اين مقاله به به بررسي راهكارهاي مؤثر در بهبود و ارتقاء بهروري كتابخانه ها و استفاده از سيستم هاي خبره به عنوان راهکاري جهت سرعت بخشي به سيستم کتابخانه و در نهايت ارتقا رضايت مراجعان مي پردازد.
كليدواژه ها: منابع اطلاعات، رضايتمندي، سيستم هاي خبره، نيازهاي اطلاعاتي
بررسي مفهوم سيستم خبره و ارایه يك نمونه از كاربرد آن
26- بررسي مفهوم سيستم خبره و ارایه يك نمونه از كاربرد آن
چکيده:
از دهه گذشته علاقه براي بهره گيري از سيستم هايي كه آنها را سيستم هاي خبره مي نامند ، در حد وسيعي گسترش يافته است. تفاوت اصلي سيستم هاي خبره با ديگر نرم افزار ها در اين است كه سيستم هاي خبره دانش را پردازش مي كنند (در حاليكه ديگر نرم افزارها داده و اطلاعات را پردازش مي كنند.) (Darlington، K.2000) سيستم هاي خبره ابزارهاي قدرتمند و منعطفي را براي حل مسائل مختلفي كه نمي توان آنها را توسط روش هاي سنتي و رايج حل كرد فراهم كرده است. اين سيستم ها يكي از موفق ترين زمينه هاي هوش مصنوعي در بعد تجاري هستند. افزايش قابليت دسترس ي، كاهش هزينه و گردآوري تخصص هاي چندگانه از جمله مهم ترين مزاياي استفاده از سيستم هاي خبره است. سيستم هاي خبره را مي توان در تمام زمينه هاي دانش به كار برد . برخي از اين سيستم ها به عنوان يك ابزار تحقيق طراحي شده اند، در حالي كه برخي ديگر براي كاربردهاي تجاري و صنعتي مفيد هستند. مزاياي قابل توجه و كاربرد بسيار وسيع سيستم هاي خبره سبب شده است كه امروزه شاهد گسترش روزافزون اين سيستم ها در سطوح مختلف باشيم. در اين نوشتار ابتدا مقدماتي درباره هوش مصنوعي بيان شده است. در ادامه نيز، مزاياي سيستم هاي خبره، اجزاي آنها و نحوه عملكرد آنها مورد بررسي قرار گرفته است. همچنين نمونه هايي از كاربرد اين سيستم ها در زمينه هاي مختلف بيان گرديده است.
طراحي سيستم هوشمند تركيبي رتبه بندي اعتباري مشتريان بانك ها با استفاده از مدل هاي است
27- طراحي سيستم هوشمند تركيبي رتبه بندي اعتباري مشتريان بانك ها با استفاده از مدل هاي استدلالي فازي تركيبي
چکيده:
هدف اصلي تمام بانك هاي تجاري جمع آوري پس اندازهاي افراد حقيقي و حقوقي و تخصيص آن ها به صورت تسهيلات به شركت هاي صنعتي، خدماتي و توليدي است. عدم بازپرداخت تسهيلات از جانب اين مشتريان، بانك ها را دچار مشكلات عديده اي از جمله ناتواني در بازپرداخت وام هاي بانك مركزي، بيشتر شدن مقدار تسهيلات از مقدار باز پرداختي هاي مشتريان و عدم توانايي اعطاي تسهيلات مي كند. اهميت اعطاي تسهيلات در صنعت بانكداري كشور و نقش خطير آن در رشد اقتصادي و افزايش اشتغال منجر به توسعه چندين مدل گوناگون براي ارزيابي اعتباري مشتريان متقاضي اين تسهيلات شده است. اما بسياري از اين مدل ها، مدل هاي كلاسيك هستند و توانايي ارزيابي اعتباري مشتريان را بطور كامل و بهينه ندارند؛ بنايراين زمينه ورود مدل هاي هوش مصنوعي به اين حوزه مهيا گرديده است. در اين پژوهش سعي گرديد. تا پس از تهيه مدل مناسب رتبه بندي اعتباري مشتريان و جمع آوري دانش خبرگان با استفاده از مدل استدلالي تركيبي و مدل تركيبي فازي به طراحي سيستم هوشمند هيبريدي رتبه بندي اعتباري مشتريان پرداخته شود. سيستم خبره به عنوان ماژول سمبوليك و شبكه عصبي و سيستم هاي عصبي فازي به عنوان ماژول غير سمبوليك، اجزاي اين سيستم هيبريدي را تشكيل مي دهند. چنين مدلي قابليت استدلال و تشريح سيستم خبره و قابليت يادگيري و تطبيق پذيري شبكه عصبي را به صورت توامان به همراه دارد. نتايج سيستم هيبريدي و هيبري فازي سيستم كه با نتايج سيستم خبره مقايسه گرديد، حاكي از دقت و قدرت بالاي سيستم هوشمند هيبريدي نسبت به سيستم خبره در رتبه بندي اعتباري مشتريان است.