در نمایشگاه E3 امسال مایکروسافت از پروژهای برای کنسول Xbox خود به نام ناتال(Project Natal) خبر داد. ناتال شما را از گیمپد بینیاز میکند، در واقع در ناتال با تشخیص حرکات و چهره و صدای افراد قابلیت تعامل کاملاً طبیعی با بازیها را فراهم میکند.
در دموهایی که از ناتال ارائه شده، شما میبینید که کنسول با دیدن چهره افراد قادر به احراز هویت آنان است و افراد با قرار گرفتن در معرض سنسورهای ناتال به راحتی میتوانند Sign in کنند. البته تواناییهای ناتال چیزی بیشتر از پردازش تصویر چهرههاست.
شما در ناتال، برای بازی نیاز به هیچ دسته بازی ندارید، سنسورهای ناتال حرکات شما را تشخیص داده و بر اساس آن اکشن مناسب را انجام میدهند، مثلاً برای راندن ماشین، فقط کافی است که دستهایتان را در هوا به گونهای نگه دارید که انگار فرمان ماشین را در دست دارید و بعد ماشین را به همین روش برانید!
یکی از دلایلی که مایکروسافت و سونی به کار در حوزه کنترلرهای حرکتی بازی علاقمند کرده است موفقیت کنسول wii نینتندو و اقبال کاربران به بازیهای wii بوده است.
مزیت فناوری ناتال نسبت به رقبای خود در سونی(Motion Controller) و نینتندو (MotionPlus) این است که فناوری مایکروسافت تنها به صنعت بازیهای رایانهای محدود نمیشود، در واقع پس از نهایی شدن کار ناتال، این فناوری لااقل در تئوری قابلیت استفاده در همه جا را دارد. این در حالی است که کنسولهای رقیب که برای چنین قابلیتی (تشخیص حرکات) دستههای مخصوص به خود را دارند امکان تعامل به این شیوه را تنها در محیطهای سرگرمی به کاربر میدهند.
در ناتال سنسورهای پیشرفته دوربین، تشخیص عمق، میکروفون به همراه یک پردازنده خاص، جادوی تشخیص حرکات به صورت سهبعدی و همچنین تشخیص صدا و پردازش اطلاعات را انجام میدهند.
هرچند هنوز برنامه زمانی دقیق و یا قیمتی از سوی مایکروسافت برای عرضه ناتال به بازار اعلام نشده است، اما زمان زیادی طول نخواهد کشید که وارد اتاقی بشویم و ببینیم پسربچهای که دارد با سر و صدا توی هوا مشت و لگد میزند در واقع مشغول انجام یک بازی اکشن رایانهای است!
مرتبط:
+
سایت پروژه ناتال
+
کانال یوتیوب پروژه ناتال