فرق امار و داده كاوي
قابليت تعميم نتايج عمومي يکي از مشخصههاي متمايز کننده دادهکاوي و تحليل آماري است. از آنجائيکه روشهاي مرسوم تحليل آماري در رابطه با تحليل دادههاي اوليهاي است که در ارتباط با فرضيه تحقيقاتي ويژهاي جمعآوري شدهاند؛ دادهکاوي ميتواند در ارتباط با دادههاي ثانويهاي که به دلايل مختلف جمعآوري شده است، باشد. به عنوان مثال دادههايي که در يک انبار داده جمعآوري شده است.از اين گذشته دادههاي آماري ميتوانند دادههاي حاصل از آزمايشهاي مختلف باشد (مانند نتايج يک آزمايش که به طور تصادفي در رفتارهاي مختلف به همه واحدهاي آماري تخصيص داده ميشوند)، اما در دادهکاوي دادهها بيشتر مشاهدهاي[1] ميباشد.يك رويکرد ديگر براي بيان تفاوت تحليلهاي آماري با دادهکاوي، موضوع تحليل بالا به پايين[2] و پايين به بالا[3] است. روش بالا به پايين يا روش تحليـلي تاييد کننده[4]، نوعـي تاييد و تصديق کردن فرضيههاست و سعي در گسترش آگاهي در مورد يک پديده ويژه است. در روشهاي آماري سعي ميشود با استفاده از تحليلهايي که مربوط به آمار هستند روابطي را که از قبل در بين دادهها وجود داشته تاييد نمايند. درحاليکه در دادهکاوي که نوعي از تحليل پايين به بالا يا تحليل مکاشفه[5] ايست سعي در يافتن اطلاعات مفيد از اطلاعات قبلي که مورد توجه نبودهاند دارد. هدف از جستجو در دادهها در دادهکاوي بررسي ارتباط بين آنها و ايجاد نتايج و نظريههاي جديد است. نتايج بدست آمده از تحليل پايين به بالا سعي در معرفي ارتباط بين دادهها دارد ولي نميتواند در مورد علت مفيد بودن اين کشفيات و ميزان ارزشمندي آنها توضيح دهد.
تحليلهاي بالا به پايين که به عنوان ابزارهاي تاييد کننده شناخته ميشوند در تاييد کشفيات و ارزيابي کيفيت تصميمگيريهاي مبتني بر اين کشفيات مورد استفاده قرار ميگيرند.
از جنبه ديگر ميتوان سه فرق اساسي را بين دادهکاوي و تحليلهاي آماري قائل شد:1- دادهکاوي حجم بسيار زيادي از دادهها را تحليل ميکند. به علت محدوديت منابع رايانهاي در يک لحظه نميتوان به همه دادهها دسترسي داشت تا بتوان تحليلهاي آماري روي آنها انجام داد.2- ساختار دادهها در بسياري از موارد به صورت مرسوم و ردهاي ذخيره نشده است (مانند دادههاي موجود در اينترنت) بنابراين روشهاي تحليل آماري در اين نوع دادهها ضعف دارند.3- نتايج حاصل از دادهکاوي کم و بيش بايد مفيد و نتيجه بخش باشند. اين موضوع موجب ميشود تا رويکرد اساسي در دادهکاوي به سمت تجاري بودن آن باشد.[1] - Observational[2] - Top- Down [3] - Bottom-up[4] - Confirmative[5] - explorative
منبع