کنترل فازي چراغ راهنمايي و ترافيک شهري با استفاده از آتوماتاي سلولي
خلاصه مقاله:
سالهاي زيادي است كه مدل محاسباتي آتوماتاي سلولي براي مطالعه مباحث پديدارشناختي ، شامل ارتباطات ، محاسبات ، ساختمان ، رشد و نمو ، تكثير ، رقابت ، و تكامل در طبيعت پيشنهاد شده است [ 1,4 ]. در اين مقاله نيز براي كنترل چراغ راهنمايي و ترافيك شهري كه نوعي عمليات همزماني و فعاليتهاي موازي را مي طلبد ، از آتوماتاي سلولي براي شبيه سازي در تابع انتقال استفاده شده است. در مدلهاي ارائه شده تاكنون ، عوامل محيطي ، از جمله اولويت خيابانهاي تقاطع(چهارراه) ، عرض و طول خيابانها و ... ، برابر فرض شده و در تصميم گيري براي تغيير حالت چراغ راهنمايي ، دخالتي نداشتند، در صورتيكه تراكم خيابان ، حجم مراكزي كه مراجعه كننده فراوان دارد و همچنين زمان ، تاثيرتعيين كننده اي در حجم ترافيكي يك خيابان دارد . در اين مقاله سعي شده است تا با طراحي سيستمي سه سطحي كه در سطح اول به صورت فازي اولويت خيابان با توجه به عوامل محيطي در هر لحظه محاسبه ميشود. در سطح دوم ، سرعت مشخصه خيابان در آن لحظه بدست مي آيد و در سطح سوم بر اساس دو عامل اولويت خيابان و ميزان تراكم در پشت چراغ راهنمايي ، تصميم گيري براي تغيير حالت چراغ راهنمايي صورت مي گيرد. در بخش آخر نيز
نتايج شبيه سازي شده از اين روش با الگوريتمي وفقي كه با استفاده از شبكه عصبي ، چراغ راهنمايي را كنترل مي كند ، نمايش داده و مقايسه شده است.
كلمات كليدي:
كنترل ترافيك ، كنترل چراغ راهنمايي ، ترافيك شهري ، مدل آتوماتاي سلولي ، كنترل فازي