داده کاوی، مفهوم و کاربرد آن در آموزش عالی
مقدمه
از هنگامی که رایانه در تحلیل و ذخیره سازی داده ها بکار رفت (1950) پس از حدود 20 سال، حجم داده ها در پایگاه داده ها دو برابر شد. ولی پس از گذشت دو دهه و همزمان با پیشرفت فن آوری اطلاعات(IT) هر دو سال یکبار حجم داده ها، دو برابر شد. همچنین تعداد پایگاه داده ها با سرعت بیشتری رشد نمود. این در حالی است که تعداد متخصصین تحلیل داده ها و آمارشناسان با این سرعت رشد نكرد. حتی اگر چنین امری اتفاق می افتاد، بسیاری از پایگاه داده ها چنان گسترش یافته اند که شامل چندصد میلیون یا چندصد میلیارد رکورد ثبت شده هستند و امکان تحلیل و استخراج اطلاعات با روش های معمول آماری از دل انبوه داده ها مستلزم چند روز کار با رایانه- های موجود است. حال با وجود سیستم های یکپارچه اطلاعاتی، سیستم های یکپارچه بانکی و تجارت الکترونیک، لحظه به لحظه به حجم داده ها در پایگاه داده های مربوط اضافه شده و باعث به وجود آمدن انبارهای ( توده های ) عظیمی از داده ها شده است به طوری که ضرورت کشف و استخراج سریع و دقیق دانش از این پایگاه داده ها را بیش از پیش نمایان کرده است (چنان که در عصر حاضر گفته می شود « اطلاعات طلاست» ).
هم اکنون در هر کشور، سازمان ها، شرکت ها و . . . برای امور بازرگانی، پرسنلی، آموزشی، آماری و . . . پایگاه داده ها ایجاد یا خریداری شده است، به طوری که این پایگاه داده ها برای مدیران، برنامه ریزان، پژوهشگران و . . . جهت تصمیم گیری های راهبردی، تهیه گزارش های مختلف، توصیف وضعیت جاری خود و . . . می تواند مفید باشد. داده کاوی یا استخراج و کشف سریع و دقیق اطلاعات با ارزش و پنهان از این پایگاه داده ها از جمله اموری است که هر کشور، سازمان و شرکتی به منظور توسعه علمی، فنی و اقتصادی خود به آن نیاز دارد.
در کشور ما نیز سازمان ها، شرکت ها و مؤسسات دولتی و خصوصی به طور فزاینده ولی آهسته در حال ایجاد یا خرید نرم افزارهای پایگاه داده ها و مکانیزه کردن سیستم های اطلاعات خود هستند، همچنین با توجه به فصول دهم و یازدهم قانون برنامه سوم توسعه در خصوص داد و ستدهای الکترونیکی و همچنین تأکید بر برخورداری کشور از فن آوری های جدید اطلاعات برای دستیابی آسان به اطلاعات داخلی و خارجی، دولت مکلف شده است امکانات لازم برای دستیابی آسان به اطلاعات، زمینه سازی برای اتصال کشور به شبکه های جهانی و ایجاد زیر ساخت های ارتباطی و شاهراه های اطلاعاتی فراهم کند. واضح است این امر باعث ایجاد پایگاه های عظیم داده ها شده و ضرورت استفاده از داده کاوی را بیش از پیش نمایان می سازد.
سابقه داده کاوی
داده کاوی و کشف دانش در پایگاه داده ها از جمله موضوع هایی هستند که همزمان با ایجاد و استفاده از پایگاه داده ها در اوایل دهه 80 برای جستجوی دانش در داده ها شکل گرفت.
شاید بتوان لوول (1983) را اولین شخصی دانست که گزارشی در مورد داده کاوی تحت عنوان « شبیه سازی فعالیت داده کاوی » ارائه نمود. همزمان با او پژوهشگران و متخصصان علوم رایانه، آمار، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و . . . نیز به پژوهش در این زمینه و زمینه های مرتبط با آن پرداخته اند.
پژوهش جدی روی موضوع داده کاوی از اوایل دهه 90 شروع شد. پژوهش ها و مطالعه های زیادی در این زمینه صورت گرفته، همچنین سمینارها، دوره های آموزشی و کنفرانس هایی نیز برگزار شده است. نتایج پایه های نظری داده کاوی در تعدادی از مقاله های پژوهشی آورده شده است. مثلاً سال 1991 پیاتتسکی و شاپیرو « استقلال آماری قاعده ها در داده کاوی» را بررسی نموده اند. سال 1995 هافمن و نش استفاده از داده کاوی و داده انبار توسط بانک های آمریکا را بررسی نموده و بیان کردند که چگونه این سیستم ها برای بانک های آمریکا قدرت رقابت بیشتری ایجاد می کنند. چت فیلد مشکلات ایجاد شده توسط داده کاوی را بررسی نمود و همچنین مقاله ای تحت عنوان « مدل های خطی غیر دقیق داده کاوی و استنباط آماری » ارایه نمود. هندری نیز دیدگاه اقتصاد سنجی روی داده کاوی را تهیه کرد. در این سال انجمن داده کاوی همزمان با اولین کنفرانس بین المللی «کشف دانش و داده کاوی» شروع به کار کرد. این کنفرانس توسعه یافته چهار دوره آموزشی بین المللی در پایگاه های داده درسال 1989 تا 1994 بود. انجمن مذكور، یک سازمان علمی به نام ACM- SIGKDD را ایجاد نمود. سال 1996 ایمیلنسکی و منیلا دیدگاهی از داده کاوی به عنوان «پرس و جو کننده از پایگاه های استنتاجی » را پیشنهاد کردند. فایاد، پیاتتسکی – شاپیرو، اودوراُسامی پیشرفت های کشف دانش و داده کاوی را عنوان کردند. در سال 1997 منیلا خلاصه ای از مطالعه روی اساس داده کاوی ارایه نمود. باربارا و همکاران نیز دیدگاه کاهش داده ها روی داده کاوی را در گزارش کاهش داده های نیوجرسی ارایه نمودند. همچنین می توان برای كاربرد داده کاوی
در مدیریت مالی می توان، تحلیل داده های مالی و مدل سازی مالی بنینگاه و چاچ کز و هیگینز را ملاحظه کرد فریدمن نیز مقاله ای در ارتباط با مفهوم آمار و داده کاوی ارایه نمود. سال 1998 هند مقاله ای تحت عنوان « داده کاوی : آمار یا بیشتر؟ » ارائه نمود. کلینبرگ پائودیمیتریو و راغان دیدگاه اقتصاد سنجی روی داده کاوی و عملکرد داده کاوی به عنوان یک مسئله بهینه را ارایه نمودند. در این سال نیز کنفرانس های ناحیه ای و بین المللی در مورد داده کاوی برگزار شد که از جمله می توان به کنفرانس آسیا و اقیانوسیه درباره کشف دانش و داده کاوی اشاره کرد. سال 2000 هند و همکاران و اسمیت بحث های مقایسه ای بین آمار و داده کاوی را ارایه کردند. سری و استاوا، کولی، رش پاند و تن استفاده از وب در کاوش داده ها و کاربردهای آن را ارایه کردند. سال 2002 کلادیو کانورسانو و همکاران « مدل آمیخته چندگانه جمع پذیر تعمیم یافته » برای داده کاوی را بررسی نمودند. پائلو و گیانلوکاپاسرون، « داده کاوی ساختارهای پیوند برای مدل رفتار مصرف کننده » را ارایه نمودند.
مفهوم داده کاوی
عبارت داده کاوی مترادف با یکی از عبارت های استخراج دانش، برداشت اطلاعات، وارسی داده ها و حتی لایروبی کردن داده هاست که در حقیقت کشف دانش در پایگاه داده ها (KDD ) را توصیف می کند. بنابراین ایده ای که مبنای داده کاوی است یک فرآیند با اهمیت از شناخت الگوهای بالقوه مفید، تازه و درنهایت قابل درک در داده هاست. واژه کشف دانش در پایگاه داده ها در اوایل دهه 80 در مراجعه به مفهوم کلی، گسترده، سطح بالا و به دنبال جستجوی دانش در اطلاعات شکل گرفته است. داده كاوی كاربرد سطح بالای فنون و ابزار بكار برده شده برای معرفی و تحلیل داده ها ی تصمیم گیرندگان است. اصطلاح داده کاوی را آمار شناسان، تحلیل گران داده ها و انجمن سیستم های اطلاعات مدیریت به کار برده اند در حالی که پژوهشگران یادگیری ماشین و هوش مصنوعی از KDD بیشتر استفاده می کنند. در ادامه چند تعریف از داده کاوی ارائه می شود.
1- «داده کاوی یا به تعبیر دیگر کشف دانش در پایگاه داده ها، استخراج غیر بدیهی اطلاعات بالقوه مفید از روی داده هایی است که قبلاً، ناشناخته مانده اند. این مطلب برخی از روش های فنی مانند خوشه بندی، خلاصه سازی داده ها، فراگیری قاعده های رده بندی، یافتن ارتباط شبکه ها، تحلیل تغییرات و کشف بی قاعدگی را شامل می شود » ( پیاتتسکی شاپیرو، ماتئوس کریستوفر)
2- « داده کاوی در حقیقت کشف ساختارهای جالب توجه، غیر منتظره و با ارزش از داخل مجموعه وسیعی از داده ها می باشد و فعالیتی است که اساساً با آمار و تحلیل دقیق داده ها منطبق است» هند (1998)
3- « داده کاوی فرآیند کشف رابطه ها، الگوها و روندهای جدید معنی داری است که به بررسی حجم وسیعی از اطلاعات ذخیره شده در انبارهای داده با فناوری های تشخیص الگو ( مانند ریاضی و آمار ) می پردازد». ( سایت
SPSS, Data Mining, Statistical Analysis Software, Predictive Analysis, Predictive Analytics, Decision Support Systems)
کشف دانش در پایگاه داده ها در جهت کشف اطلاعات مفید از مجموعه بزرگ داده هاست. دانش کشف شده می تواند قاعده ای باشد تا ویژگی های داده ها، الگوهایی که به طور متناسب رخ می دهند، خوشه بندی موضوع های درون پایگاه داده ها و غیره را توصیف می کند.
یک کاربر سیستم KDD بایستی درک بالایی از قلمرو داده ها به منظور انتخاب زیر مجموعه صحیحی از داده ها، رده مناسبی از الگوها و معیار خوبی برای الگوهای جالب داشته باشد. بنابراین سیستم KDD باید ابزارهایی با اثر تعاملی داشته باشد نه سیستم های تجزیه و تحلیل خودکار. لذا کشف دانش از پایگاه داده ها باید مثل یک فرآیند شامل گام های زیر باشد:
1- درک قلمرو
2- آماده کردن مجموعه داده ها
3- کشف الگوها (داده کاوی)
4- پردازش بعد از کشف الگو
5- استفاده از نتایج .
فرآیند دادهكاوی
میتوان فرآیند دادهكاوی را طی مراحل زیر به صورت نمودار نشان داد.
در فرآیند بالا، دادههای خام از منابع مختلفی جمعآوری میشوند و از طریق استخراج، ترجمه و فرآیندهای بازخوانی به انبار دادهها وارد میشوند. در بخش مهیاسازی دادهها، دادهها از انبار خارج شده و به صورت یك فرمت مناسب برای دادهكاوی درمیآیند. در بخش كشف الگو با روشهای دادهكاوی برای پاسخ به سؤالهای خاصی كه به ذهن میرسند، الگوریتمهایی را استخراج میكنند و از این الگوریتمها برای ساخت الگو استفاده میشود. در بخش تجزیه و تحلیل الگو، الگوها به یك دانش مفید و قابل استفاده تبدیل میشوند و پس از بهبود آنها، الگوهایی كه كارا محسوب میشوند در یك سیستم اجرایی به كار گرفته خواهند شد.
نرمافزارهای دادهكاوی
طی سالهای گذشته جریان سریعی از تمایل به دادهكاوی در بازارهای نرمافزاری به وجود آمده است. بیشتر كاربران نرمافزارهای دادهكاو با تفكر استفاده تجاری از این نرمافزارها، خواهان استفاده از آن شدهاند. نرمافزارهای دادهكاو معمولاً سه روش مختلف را برای استفاده از دادهكاوی به كار میبرند. 1) اكتشاف 2) استفاده از مدلهای پیشگویی 3) استفاده از آنالیز بحث و جدل.
اكتشاف، فرآیند جستجو در دادههاست تا الگوهای مخفی موجود در دادهها را بدون هیچ ایدة از پیش تعیین شدهای مشخص نماید. در نرمافزارهای دادهكاوی مبتنی بر مدلهای پیشگویی، الگوهایی كه از یك بانك داده كشف میشوند، برای پیشبینی آینده به كار میروند. مدلهای پیشبینی به كاربر اجازه میدهند تا دادههای نامشخص را به كار ببرد و این مقادیر نامشخص توسط نرمافزار كشف شود.
در مدلهای جدلی نیز الگوهای یافت شده از دادهها برای تعیین مقادیر غیرعادی به كار میرود. برای تعیین مقادیر غیر عادی، ابتدا میبایست مقادیر عادی شناخته شود تا بر این اساس مقادیر غیرعادی و منحرف شناخته شوند.
نرمافزارهای دادهكاو در حال حاضر از فعالیت كمتری نسبت به سایر نرمافزارهای هوشمند برخوردار هستند. با این وجود فعالیت تجاری این نرمافزار را میتوان در شش بخش كلی، دستهبندی دادهها، برآورد مقادیر نامشخص، پیشبینی مقادیر نامشخص, گروهبندی تقریبی دادهها، خوشهبندی دادهها و تشریح روابط بین دادهها تقسیم كرد.
دادهكاوی و مدیریت دانش
اگر چه دانش به طور انحصاری محصول فناوری اطلاعات نیست، ولی فناوری اطلاعات به طور لاینفكی در ایجاد دانش و فرآیند مدیریت دانش از سال های اول مشاركت داشته است. امروزه مدیریت دانش از مسئولیت های فناوری اطلاعات به شمار میرود. زیرا در جمعآوری، تبدیل دانش و انتقال دادهها، اطلاعات و دانش نقش كلیدی دارد.
از منظر مدیریت دانش، هدف دادهكاوی، كشف دانش سازمانی پنهان در اطلاعات خام است. اینگونه نیست كه هر بینش حاصل از دادهكاوی دانش میسازد، بلكه در عوض بسیاری از نتایج به دست آمده، اطلاعات مدیریت، یا هوش سازمانی است. مثلاً در سازمانهای تجاری، دانش با ارزش
مورد مشتری، محصول و بازار را میتوان از طریق دادهكاوی به دست آورد. دادهكاوی ابزار مفیدی برای مدیران دانش است كه كشف را با تحلیل تلفیق میكنند. تلفیقی كه اغلب منجر به ایجاد دانش میشود.
كاربرد دادهكاوی در آموزش عالی
با توجه به اینكه آموزش عالی همواره با دادهها و اطلاعات بسیار زیادی در مورد دانشگاهها، دانشجویان، اعضای هیئت علمی، پرسنل، منابع مادی و... روبروست و در اكثر مواقع این دادهها میتواند حامل اطلاعات و الگوهای باارزشی باشند، لذا به نظر میرسد یكی از مهمترین كاربردهای دادهكاوی در آموزش عالی است. امروز بانكهای اطلاعاتی وسیعی از ویژگیهای دانشجویان موجود است كه اطلاعات مربوط به ویژگیهای خانوادگی، تحصیلی و ... را شامل میشود. پیدا كردن الگوها و دانش نهفته در این اطلاعات میتواند به تصمیمگیرندگان عرصه آموزش عالی كمك شایانی بكند. استفاده از تكنیكهای پیشرفته دادهكاوی مانند خوشهبندی، طبقهبندی، و ... میتواند در طبقهبندی دانشگاهها، یافتن الگوهای خاص و با ارزش در مورد دانشجویان موفق، یافتن یك برنامه یا روش موفق تدریس، یافتن نقاط بحرانی در مدیریت مالی دانشگاهها و موارد دیگر كاربرد داشته باشد.
نتیجه گیری
شركتها، سازمانها، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی امروزی غرق در انبوه دادهها و اطلاعاتی هستند كه استفاده از آنها در بیشتر موارد محدود به انجام كارهای جاری میباشد و هنوز از دادهها در تصمیمگیری استراتژیك استفاده نمیشود. دادهكاوی كه استفاده از آن روز به روز توسعه مییابد میتواند به استفاده از اطلاعات موجود در مؤسسات و مراكز آموزش عالی در زمینههای
تصمیمگیری استراتژیك منجر شود.
دانلود مقاله: