Artificial Intelligence - هوش مصنوعی  
انجمن را در گوگل محبوب کنيد :

بازگشت   Artificial Intelligence - هوش مصنوعی > متفرقه > سیستم های خبره (Expert Systems)


 
تبليغات سايت
Iranian Association for the Advancement of Artificial Intelligence
ارسال تاپيک جديد  پاسخ
 
LinkBack ابزارهاي تاپيک نحوه نمايش
قديمي ۰۶-۱۷-۱۳۸۸, ۱۰:۲۰ قبل از ظهر   #1 (لینک دائم)
Administrator
 
آواتار Astaraki
 
تاريخ عضويت: خرداد ۱۳۸۷
محل سكونت: تهران-کرج!
پست ها: 3,465
تشكرها: 754
16,337 تشكر در 3,127 پست
My Mood: Mehrabon
ارسال پيغام Yahoo به Astaraki
Cool مفاهیم اساسی سیستم های خبره

مفاهیم اساسی سیستم های خبره :
تفاوت میان الگوریتم ها و هیوریستیک (کشفیات ذهنی):
سیستم های خبره به عنوان یک شاخه هوش مصنوعی مورد توجه قرار گرفته اند چون عمدتاً روش حل مسائل در آن براساس هیوریستیک است و این با روشی که الگوریتم ها برای حل برنامه ها به کار می برند متفاوت است . الگوریتم یک روش گام به گام حل مسئله است . اغلب برنامه های معمولی از روش های الگوریتمی برای حل مسئله استفاده می نمایند . از سوی دیگر هیوریستیک یک مساله را با روش آزمون و خطا و با اتکا به تعدادی منبع برای یک هدف از پیش تعیین شده حل می کند . به عنوان مثال ، یک اتومبیل سواری برای جستجو جای پارک در یک پارکینگ چند طبقه ، الگوریتمی را به کار نمی برد و هیچ گونه تضمینی مبنی بر اینکه یک فضای پارک پیدا کند ، وجود ندارد . راننده ممکن است تا بالاترین طبقه رانندگی کرده و هر سطح را جستجو کند ، ولی باز هم هیچ گونه تضمینی مبنی بر اینکه این روش جواب خواهد داد ، وجود ندارد.
جستجوی فضای حالت :
فضای جستجو به صورت ساختاری سلسله مراتبی که درخت نامیده می شود ارائه می گردد . مثال ، فرض کنید که فروشنده دوره گردی بخواهد مسیری از حالت اولیه a تا حالت نهایی f از میان شبکه راه های نشان داده شده در شکل زیر پیدا کند . این حالات می توانند شهرهای انگلستان را نشان دهند . به عنوان مثال حالت اولیه a می تواند شهر شفیلد را نشان دهد و حالت نهایی f نیز شهر کاردیف باشد .
حالت واسط از قبیل b ،c و غیره ممکن است شهرهایی باشند که در میان این شهر ها قرار دارند مانند منچسر ، بیرمینگام و غیره . تمامی شهرها با حروف بزرگ a،b،c و غیره مشخص شده اند.

از نمودار شبکه راه یک نمودار در ختی می توان ایجاد نمود یک درخت ساختاری ، سلسله مراتبی است که شامل گره ها و شاخه هایی است که گره ها را به هم متصل می کند . از این رو هر گره در نمودار درختی یک شهر را نمایش می دهد و هر شاخه به عنوان یک راه نمایش داده می شود . مسیر راه حل از حالت اولیه در امتداد شاخه های درخت سیر می کند و در گره های علامت گذاری شده به حالت نهایی خاتمه می یابد . توجه کنید که در یک مسئله هوش مصنوعی ممکن است بیشتر از یک راه حل داشته باشیم یعنی بیشتر از یک راه برای رسیدن از حالت اولیه به حالت نهایی وجود داشته باشد.

تکنیک های جستجو :
درک این قضیه مشکل نیست که باور نمائیم فضای جستجو به همان صورت که گره ها افزایش می یابند،سریعاً بزرگ می شود.این امر همیشه در مسائل عمده هوش مصنوعی مثل بازی شطرنج به مثابه مانع بزرگی بوده است.این پدیده انفجار ترکیبی نامیده می شود.انفجار ترکیبی باعث گسترش تکنیک های هیوریستیک شده است.تکنیک های جستجو به دو دسته تقسیم می شوند:
1- جستجو کورکورانه : یک طرح ترتیبی انتخاب شده و تا زمانی که یک راه حل یافت شود و یا فضای جستجو به اتمام برسد مورد استفاده قرار می گیرد.برای مدیریت آن دو روش عمق و پهنا وجود دارد.
2- جستجو هیوریستیک : محدوده خاصی از دانش را برای پیمایش فضای جستجو به کار می گیرند.
Astaraki آفلاين است   پاسخ با نقل قول
از Astaraki تشكر كرده اند:
eng2day (۰۳-۱۵-۱۳۹۱), shr776 (۰۱-۲۹-۱۳۹۱), سعید (۰۸-۴-۱۳۸۸)

  #ADS
نشان دهنده تبلیغات
تبليغگر
 
 
 
تاريخ عضويت: -
محل سكونت: -
سن: 2010
پست ها: -
 

نشان دهنده تبلیغات is online  
قديمي ۰۸-۱۱-۱۳۸۸, ۰۱:۳۵ بعد از ظهر   #2 (لینک دائم)
عضو جدید
 
آواتار strongxxx
 
تاريخ عضويت: آبان ۱۳۸۸
پست ها: 1
تشكرها: 1
1 تشكر در 1 پست
پيش فرض

لطفا قسمتهاي بعدي جزوه سيستم خبره راهم براي دانلود قرار بدين
strongxxx آفلاين است   پاسخ با نقل قول
از strongxxx تشكر كرده است:
eng2day (۰۳-۱۵-۱۳۹۱)
قديمي ۰۸-۱۳-۱۳۸۸, ۱۱:۵۷ قبل از ظهر   #3 (لینک دائم)
Administrator
 
آواتار Astaraki
 
تاريخ عضويت: خرداد ۱۳۸۷
محل سكونت: تهران-کرج!
پست ها: 3,465
تشكرها: 754
16,337 تشكر در 3,127 پست
My Mood: Mehrabon
ارسال پيغام Yahoo به Astaraki
Cool سیستم های خبره(متخصص)

سیستم های خبره(متخصص)

هوش مصنوعی:

هوش مصنوعی روشی است در جهت هوشمند کردن کامپیوتر تا قادر باشد در هر لحظه تصمیم گیری کرده و اقدام به بررسی یک مسئله نماید. هوش مصنوعی، کامپیوتر را قادر به تفکر می کند و روش آموختن انسان را تقلید می نماید. بنابراین اقدام به جذب اطلاعات جدید جهت بکارگیری مراحل بعدی می پردازد.

مغز انسان به بخش هایی تقسیم شده است که هر بخش وظیفه خاص خود را جدا از بقیه انجام می دهد. اختلال در کار یک بخش تاثیری در دیگر قسمت های مغز نخواهد گذاشت. در برنامه های هوش مصنوعی نیز این مسئله رعایت می شود درحالی که در برنامه های غیر هوش مصنوعی مثل C یا Pascal تغییر در برنامه روی سایر قسمت های برنامه و اطلاعات تاثیر دارد.

مباحث کاربردی و مهم در تحقق یک سیستم هوش مصنوعی :

1- سیستم های خبره(Expert Systems)

2- شبکه های عصبی(Neural Network)

3- الگوریتم های ژنتیک(Genetic Algorithms)

4- سیستم های منطق فازی(Fuzzy Logic Systems)

هوش مصنوعی:

هوش مصنوعی روشی است در جهت هوشمند کردن کامپیوتر تا قادر باشد در هر لحظه تصمیم گیری کرده و اقدام به بررسی یک مسئله نماید. هوش مصنوعی، کامپیوتر را قادر به تفکر می کند و روش آموختن انسان را تقلید می نماید. بنابراین اقدام به جذب اطلاعات جدید جهت بکارگیری مراحل بعدی می پردازد.

مغز انسان به بخش هایی تقسیم شده است که هر بخش وظیفه خاص خود را جدا از بقیه انجام می دهد. اختلال در کار یک بخش تاثیری در دیگر قسمت های مغز نخواهد گذاشت. در برنامه های هوش مصنوعی نیز این مسئله رعایت می شود درحالی که در برنامه های غیر هوش مصنوعی مثل C یا Pascal تغییر در برنامه روی سایر قسمت های برنامه و اطلاعات تاثیر دارد.

مباحث کاربردی و مهم در تحقق یک سیستم هوش مصنوعی :

1- سیستم های خبره(Expert Systems)

2- شبکه های عصبی(Neural Network)

3- الگوریتم های ژنتیک(Genetic Algorithms)

4- سیستم های منطق فازی(Fuzzy Logic Systems)

سیستم های خبره:

برنامه هایی هستند که رفتار یک انسان متخصص در یک زمینه بخصوص را تقلید می کنند. این برنامه از اطلاعاتی که استفاده کننده در آن ها ذخیره می کند جهت اعلام یک عقیده در یک موضوع بخصوص استفاده می کند. از اینرو سیستم های خبره تا هنگامی که بتوانند موضوعی را که با پاسخ های شما مطابقت داشته باشد بیابند به سوال کردن از شما ادامه می دهند. به منظور درک کردن آنچه که یک سیستم متخصص انجام می دهد مکالمه زیر که بین یک متخصص در امور میوه و فرد دیگری که می خواهد از وی توصیه ای در این مورد دریافت کند را در نظر بگیرید:

- متخصص: آیا میوه سبز است؟

- استفاده کننده: خیر.

- متخصص: آیا میوه قرمز است؟

- استفاده کننده: بله.

- متخصص: آیا این میوه روی درخت رشد می کند؟

- استفاده کننده: خیر.

- متخصص: آیا این میوه روی یک بوته رشد می کند؟

- استفاده کننده: بله.

- متخصص: آیا این بوته تیغ دارد؟

- استفاده کننده: بله.

- متخصص: این میوه تمشک است!

هدف از طراحی یک سیستم متخصص کامپیوتری در امر میوه تولید این مکالمه است.

در حالت عمومی تر سیستم متخصص سعی می کند که به استفاده کننده از خود در مورد موضوعی که از آن مطلع است راهنمایی دهد.

مزایای یک سیستم خبره چیست؟

میزان مطلوب بودن یک سیستم خبره اصولا به میزان قابلیت دسترسی به آن و میزان سهولت کار با آن بستگی دارد.

می توان مزایایی که یک سیستم خبره در برابر انسان خبره دارد را به این صورت نام برد:

- برخلاف انسان متخصص که نیاز به خواب، استراحت و غذا و ... دارد، یک سیستم متخصص 24 ساعت در شبانه روز و 365 روز در سال قابل دسترس است.

- دانش سیستم خبره از بین نمی رود بلکه می توان آنرا ذخیره نمود و حتی بسادگی می توان آنرا کپی برداری کرد.

- یک سیستم متخصص همواره دارای حداکثر کارآیی خود است ولی به محض آنکه یک انسان متخصص خسته شود صحت توصیه های وی ممکن است کاهش یابد.

- یک سیستم متخصص دارای شخصیت نیست. همانطور که شما هم درک کرده اید شخصیت های افراد مختلف اغلب با یکدیگر سازگار نیستند. اگر شما با یک متخصص رفیق یا دوست یا حداقل موافق نباشید، آنگاه احتمالا شانس اندکی برای استفاده از دانش این فرد خواهید داشت. عکس این حالت نیز صحیح است.

- آخرین برتری سیستم های خبره این است که به سادگی و با کپی برداری این برنامه از دستگاهی به دستگاه دیگر و در کمترین زمان ممکن می توان یک سیستم متخصص دیگر بوجود آورد در حالی که تبدیل یک انسان به یک متخصص زمانی طولانی نیاز دارد.

مثال هایی از سیستم های متخصص تجاری:

MYCIN اولین سیستم متخصص موفق جهان بود که در سال 1970 در دانشگاه استنفورد طراحی شد. هدف از ساخت این سیستم کمک به پزشکان در تشخیص بیماری های ناشی از باکتری بود. مشکل عمده در تشخیص بیماری برای یک پزشک آن است که تشخیص سریع و قاطع یک بیماری با توجه به تعداد بسیار زیاد بیماری موجود، عملی دشوار است.MYCIN با تشخیص دادن قاطع بیماری ها توانست که این نیاز را برآورده سازد.

PROSPECTOR یک متخصص در امر زمین شناسی است که احتمال وجود رسوبات معدنی در یک ناحیه بخصوص را پیش بینی می کند. این سیستم در سال 1987 توسط « ریچارد دودا» و « پیتر هارد» و « رنه ربو» ساخته شد.

در اوایل دهه 80 سیستم های متخصص به بازار عرضه شد که می توانستند مشورت های مالیاتی، توصیه های بیمه ای و یا قانونی را به استفاده کنندگان خود ارائه دهند.

سیستم های متخصص چگونه کار می کنند؟

هر سیستم متخصص از دو بخش تشکیل می شود:

- بانک اطلاعاتی

- تولید کننده مکالمه

بانک اطلاعاتی :

منظور از بانک اطلاعاتی در اینجا مکانیسم نگهداری اطلاعات و قوانین ویژه ای در مورد یک موضوع بخصوص می باشد. با این توصیف دو اصطلاح زیر تعریف می شود:

- شیء(Object): منظور از شیء در اینجا نتیجه ای است که با توجه به قوانین مربوط به آن تعریف می گردد.

- شاخص(Attribute): منظور از شاخص یا «صفت» یک کیفیت ویژه است که با توجه به قوانینی که برای آن در نظر گرفته شده است به شما در تعریف شیء یاری می دهد.

بنابراین می توان بانک اطلاعاتی را بصورت لیستی از اشیاء که در آن قوانین و شاخص های مربوط به هر شیء نیز ذکر شده است در نظر گرفته شود.

در ساده ترین حالت( که در اکثر کاربرد ها نیز همین حالت بکار می رود) قانونی که به یک شاخص اعمال می شود این مطلب را بیان می کند که آیا شیء مورد نظر شاخص دارد یا ندارد؟

یک سیستم متخصص که انواع مختلف میوه را شناسایی می کند احتمالا دارای بانک اطلاعاتی به صورت زیر خواهد بود:

شیء


قانون


شاخص

سیب


دارد


روی درخت رشد می کند.



دارد


گرد است



دارد


رنگ قرمز یا زرد است



ندارد


در کویر رشد می کند

انگور


-----


-------------------

بانک ساده شده بالا با تنها استفاده از قانون دارد:

شیء شاخص هایی که دارد

سیب رشد روی درخت

گرد بودن

رنگ قرمز یا زرد

رشد نکردن در کویر

تولید کننده مکالمه:

آن بخش از سیستم متخصص است که سعی می کند از اطلاعاتی که شما ذخیره کرده اید جهت یافتن یک شیء منطبق با خواسته شما استفاده نماید. دو نوع عمده از تولید کننده های مکالمه وجود دارد :

- قطعی

- احتمالی

برخی قوانین قطعی هستند. به عنوان مثال یک شیمیدان می تواند با قطعیت و یقین اعلام کند که اگر اتم مورد نظر دارای 2 الکترون باشد آنگاه این اتم به عنصر هلیم تعلق دارد. اکثر قوانین قطعی نیستند بلکه با یک درصد مشخص، احتمال وقوع آن ها می رود. با این وجود در بسیاری از اینگونه موارد عامل عدم قطعیت از نظر آماری اهمیت چندانی ندارد و از این رو شما می توانید با این قوانین بصورت قوانین جبری برخورد کنید.

در رابطه با این دو گروه عمده( یعنی قطعی و عدم قطعی) سه روش اساسی برای ساخت «تولید کننده مکالمه» وجود دارد:

- استدلال پیشرو Forward Chaining

- زنجیره سازی پسرو Backward Chaining

- ارزشیابی Rule-Value

تفاوت بین این سه روش به شیوه ای که «تولید کننده مکالمه» توسط آن سعی می کند به هدف خود برسد بستگی دارد.
Astaraki آفلاين است   پاسخ با نقل قول
از Astaraki تشكر كرده اند:
afsane2 (۰۲-۲۹-۱۳۹۲), aragon1364 (۱۲-۱۵-۱۳۸۸), dasthayekhaly (۰۳-۲۵-۱۳۹۰), eng2day (۰۳-۱۵-۱۳۹۱), shr776 (۰۱-۲۹-۱۳۹۱)
پاسخ



كاربران در حال ديدن تاپيک: 1 (0 عضو و 1 مهمان)
 

قوانين ارسال
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلکها فعال است
كد [IMG] فعال است
كدهاي HTML غير فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال




زمان محلي شما با تنظيم GMT +3.5 هم اکنون ۱۲:۵۷ بعد از ظهر ميباشد.


Powered by vBulletin® Version 3.8.3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.1.0 ©2007, Crawlability, Inc.

Teach and Learn at Hexib | Sponsored by www.Syavash.com and Product In Review

استفاده از مطالب انجمن در سایر سایت ها، تنها با ذکر انجمن هوش مصنوعي به عنوان منبع و لینک مستقیم به خود مطلب مجاز است

Inactive Reminders By Icora Web Design