در جهت نزدیک کردن گفتگو ها به شیوه گفتگوی انسانی یه سری پیشنهاد دیگه دارم.
باور کنید من از لحاظ فنی هنوز نمی دونم این بات چطوری کار می کنه و یا کدهای اون چی هست یا شیوه برنامه نویسی اش چه شکلی هست . (هنوز وقت نکردم بررسی کنم.) اما چون یه مقداری علاقه مند شدم چیزهایی که فعلا می گم بر اساس استنباط خودم از شیوه های مختلف گفتگو های انسانی هست و فکر می کنم که می شه اونها رو به این بات هم تعمیم داد. چون فکر می کنم همه چیز دانش فنی در زمینه پیاده سازی نیست و در خیلی از موارد تحلیل یه چیز خیلی مهمتره. همونطوری که می بینید مثلا در اکثر زمینه های اتوماسیون از متخصصان اون رشته که شاید تا حالا با کامپیوتر کار نکرده باشند دعوت به همکاری می شه!
پیشنهادات :
1) دسته بندی جملات:
ما آدم ها معمولا پس از معاشرت با افراد کم کم یه سری از جملات و عبارات رو دیگه به کار نمی بریم و برعکس یه سری چیزهای تازه استفاده می کنیم. این مورد در رابطه با روابط دوستانه صدق می کنه. مثالی که در این رابطه می تونم بزنم اینه که معمولا ما در اولین برخورد با یه شخص از "چه خبر؟" یا "خب دیگه چه کارها می کنی؟" یا "خوش میگذره؟" یا "یه سئوال" و ... استفاده نمی کنیم و معمولا این جملات رو در دفعات بعدی ملاقات به کار می بریم. یه سری جملات هم هستند که معمولا در اولین ملاقات ها به کار می روند مثلا : "ببخشید می تونم یه سئوالی از شما بپرسم؟" یا "خیلی عذر می خوام که وقتتون رو گرفتم" . جملاتی که بات برای یوزر می فرسته رو می شه دسته بندی کرد به این شکل که بات بر اساس تعداد گفتگو هایی که داشته (نه در یک روز ثابت) یه سری از عبارات رو برای طرف بفرسته و یه سری رو نه. به طور کلی فایده این کار این هست که شیوه گفتگو با یه شخصی که اولین چت با اون هست با یه شخص دیگه ای که مثلا 5 بار تا حالا با اون چت داشته فرق می کنه. البته بات باید در هر شرایطی قابلیت پاسخگویی به همه این سئوالات و یا عبارات رو داشته باشه اما خودش با توجه با درجه رفاقت و گفتگو اونها رو بپرسه.در این دسته بندی بات می تونه حتی نسبت به یه دوست صمیمی که داره یه سئوال رسمی که در دسته شخصی که اولین چت رو داره هم واکنش نشون بده.
مثلا گفتگوی یه دوست صمیمی با بات :
یوزر:"ببخشید می تونم یه سئوالی از شما بپرسم؟"
بات:"حالا چرا اینقدر رسمی حرف می زنی
"
بات:"بفرمایید"
2) تشخیص اینکه جمله تمام شده است یا نه (تشخیص کامل بودن جمله):
من خودم دارم هنوز راجع به این موضوع فکر می کنم که از طریق چه روشهایی می شه تشخیص داد که جمله با توجه به نوع اون مثل خبری، پرسشی و ... کامل هست یا نه . ما آدم ها در گفتگو ها این موضوع رو تشخیص می دیم و اگه طرفمون ادامه نداد خودمون ادامه جمله رو از اون با گفتن یه سری از عباراتی مثل "خوب!" یا "بعد" می خواهیم. مثلا اگه یه کسی به ما بگه : "علی آمد و" یا "چرا باید درس" ما تشخیص می دیم که این جملات ناقص و ادامه دار هست. اگه از دوستان در این رابطه نظری داره حتما بگه.
3) اگه یه بانک از اسامی معمول فارسی داشته باشیم (همراه با شیوه های معمول نوشتاری یک اسم. مثلا : محمد/Mohamad/mamad/Mohammad)خیلی کمک می کنه به این شکل که اگه مثلا در یه جمله اسم شخصی باشه بات می تونه نسبت به اون شخص واکنش نشون بده.
مثال:
یوزر:"امروز علی بهم گفت درس بخون."
بات:"علی دیگه کیه؟"
یوزر:"یکی از دوستام."
بات:"آهان!"
4) تشویق یوزر برای گفتگو در آینده :
مثال :
یوزر:"من دیگه کم کم می رم."
یوزر:"خداحافظ"
بات:"راستی دفعه دیگه هم دیگه رو کی ببینیم؟"
یوزر:"سه شنبه-8 شب خوبه؟"
بات:"عالیه.پس می بینمت.فعلا خدانگهدار"
(البته شاید بشه کم کم این ویژگی رو تا حد ثبت ساعات ملاقات و بررسی اینکه مثلا یوزر آنلاین بوده یا نه گسترش داد.)
««« در آخر هم یه سئوالی دارم. با چه روش هایی می شه نوع یه جمله رو تشخیص داد؟ مثلا جمله خبری، پرسشی، طنز و ...
مثلا در جمله پرسشی معمولا در آخر جمله ؟ میاد و ... »»»
با آرزوی موفقیت برای دوستان عزیز