Artificial Intelligence - هوش مصنوعی  
انجمن را در گوگل محبوب کنيد :

بازگشت   Artificial Intelligence - هوش مصنوعی > یادگیری (Learning) > يادگيري تقويتي(Reinforcement Learning)


 
تبليغات سايت
Iranian Association for the Advancement of Artificial Intelligence
ارسال تاپيک جديد  پاسخ
 
LinkBack ابزارهاي تاپيک نحوه نمايش
قديمي ۰۹-۲۲-۱۳۸۸, ۰۳:۳۲ بعد از ظهر   #1 (لینک دائم)
Administrator
 
آواتار Astaraki
 
تاريخ عضويت: خرداد ۱۳۸۷
محل سكونت: تهران-کرج!
پست ها: 3,465
تشكرها: 754
16,337 تشكر در 3,127 پست
My Mood: Mehrabon
ارسال پيغام Yahoo به Astaraki
Cool Q-Learning

Q-Learning
l

* معرفی
* الگوریتم یادگیری
* مثالی از یک عامل
* مثالی از برج هانوی
* اثبات همگرایی
* یادگیری Q برای MDP غیر قطعی
فايل ضميمه
نوع فايل: doc Q.doc (169.0 كيلو بايت, 538 نمايش)
Astaraki آفلاين است   پاسخ با نقل قول
از Astaraki تشكر كرده اند:
aimaryam (۰۷-۱۷-۱۳۸۹), green_Dream (۱۲-۲-۱۳۸۸), mjalal (۰۵-۳۱-۱۳۸۹), p_ooya (۱۱-۱۷-۱۳۸۸), smohammad68 (۰۶-۲۸-۱۳۹۳)

  #ADS
نشان دهنده تبلیغات
تبليغگر
 
 
 
تاريخ عضويت: -
محل سكونت: -
سن: 2010
پست ها: -
 

نشان دهنده تبلیغات is online  
قديمي ۰۵-۳۰-۱۳۸۹, ۰۴:۴۹ بعد از ظهر   #2 (لینک دائم)
عضو جدید
 
آواتار sara.jalali
 
تاريخ عضويت: اسفند ۱۳۸۸
پست ها: 2
تشكرها: 1
0 تشكر در 0 پست
پيش فرض

salam! man be sheddat be yek piadesazi az Q learning niaz daram ke bebinam tavabe ash ro chetor bayad nevesht.age komak konin kheili mamnoon misham
sara.jalali آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي ۰۵-۳۱-۱۳۸۹, ۰۶:۵۳ بعد از ظهر   #3 (لینک دائم)
Administrator
 
آواتار Astaraki
 
تاريخ عضويت: خرداد ۱۳۸۷
محل سكونت: تهران-کرج!
پست ها: 3,465
تشكرها: 754
16,337 تشكر در 3,127 پست
My Mood: Mehrabon
ارسال پيغام Yahoo به Astaraki
Wink

این برنامه پیاده سازیه روش Q-Learning هست که برای یافتن یک هدف در مکان نا معلوم به وسیله ی یک agent نوشته شده.
در این برنامه ابتدا به وسیله ی این الگوریتم و چندین بار حرکت agent در مسیر ، هزینه هایی برای این مسیر پیدا میشه و در پایان هم بهترین مسیر تا هدف رو انتخاب میکنیم (در این برنامه از الگوریتم Dijkstra برای این کار استفاده شده)
به این نکته هم توجه داشت باشین که بهترین مسیر در این روش ، مسیری است که بزرگترین هرینه رو در هر مرحله انتخاب کنه

كد:
//Q-Learning
#include
#include
#include
using namespace std;

const int SIZE=6;
//*********************
struct node
{
       int destination;
       int s;
       float distance;
       string p;
};
//*********************
int max_distance(node []);
void dijkstra ( int ,int, float [][6] );
//*********************

class Q_Learning
{
       public:
              Q_Learning(int,int);
              void displayR();
              void displayQ();
              void routing();
       private:
               float Q_cal(int,int);
               float find_max(int);
               float Q[6][6];
               float R[6][6];
               int start_state;
               int goal_state;
               float Y;
               // state shoroo ham bayad bashe baadan
};
//*********************
Q_Learning :: Q_Learning(int s , int g)
{
           int i,j,k,l,state,action;
           float temp;
           vector states;
           Y=0.8;
           start_state=s;
           goal_state=g;
           for ( i=0 ; i< if * vector<1200 (k="0" episode displayR(); R namayeshe srand(time(0)); R[i][goal_state]="=" 0 R[5][5]="0;" R[4][5]="0;R[5][1]=0;R[5][4]=0;" R[3][4]="0;R[4][0]=0;R[4][3]=0;" R[2][3]="0;R[3][1]=0;R[3][2]=0;" R[0][4]="0;R[1][3]=0;R[1][5]=0;" R[i][j]="-1;" j++ i++> states;
      for (i=0 ; i< if && max="Q[b][" ) :: Q_Learning float ********************* j++) j::min(); // MIN_FLOAT
         }
     dijkstra ( start_state ,goal_state,  temp );
}
//*********************

void Q_Learning :: displayR()//namayeshe maghadire R
{
     int i,j;
     char item[6]={'A','B','C','D','E','F'};
     system("cls");
     cout<<"\n -1 --> No way\n 0 --> Is way\n 100 --> Direct way\n";
     cout<<"\nRoads matrix = :\n\n  ";
     for (i=0 ; i<6 ; i++)
         cout<<<" int { void } ?; main() while char ; cin :: Q_Learning ********************* j++) j<::min();
    for (i=0 ; i max && a[i].s == 0)
        {
           max = a[i].distance;
           max_index = i;
        }
    }
    return max_index;
}
//*********************
void dijkstra ( int v ,int g, float P[6][6] )
{
     int u,i,j,k;
     float NP[6][6];
     char ch[6]={'A','B','C','D','E','F'};
     node state[6];
     
     for (i=0 ; i< SIZE ; i++)
         for (j=0 ; j< SIZE ; j++)
         {
             NP[i][j]=P[i][j];
             if (NP[i][j] == 0 && i!=j)
                NP[i][j]=std::numeric_limits::min(); // MIN_FLOAT
         }
     
     for (i=0 ; i< SIZE ; i++)
     {
         state[i].destination=i;
         state[i].s=0;
         state[i].distance=NP[v][i];
         state[i].p = v+'0';
     }
     state[v].s=1;
     
     
     for (j=1 ; j< SIZE ; j++)
     {
         u=max_distance(state);
         state[u].s=1;
         state[u].p += u+'0';
         
         for (k=0 ; k< SIZE ; k++)
             if (state[k].s == 0)
             {
                if ( NP[u][k] != std::numeric_limits::min() )
                   if ( state[k].distance < state[u].distance + NP[u][k] )
                   {
                        state[k].distance = state[u].distance + NP[u][k];
                        state[k].p = state[u].p;
                   }
             }
             
     }
     /*for (i=0 ;i< SIZE ; i++)
     {
         cout<<"From "<<<" (start state) to ";
         cout<<<'\t';
         //cout<<<'\t';
         cout<<"Distance: ";
         cout<<(int)state[i].distance<<"\t\t";

         cout<<"Rout:";
         for (j=0 ; j<<' '<<< cout<
Astaraki آفلاين است   پاسخ با نقل قول
از Astaraki تشكر كرده اند:
aimaryam (۰۷-۱۷-۱۳۸۹), moosavianmz (۰۷-۴-۱۳۹۲)
قديمي ۰۵-۳۱-۱۳۸۹, ۰۶:۵۶ بعد از ظهر   #4 (لینک دائم)
Administrator
 
آواتار Astaraki
 
تاريخ عضويت: خرداد ۱۳۸۷
محل سكونت: تهران-کرج!
پست ها: 3,465
تشكرها: 754
16,337 تشكر در 3,127 پست
My Mood: Mehrabon
ارسال پيغام Yahoo به Astaraki
Wink

نقل قول:
نوشته اصلي بوسيله sara.jalali نمايش پست
salam! man be sheddat be yek piadesazi az Q learning niaz daram ke bebinam tavabe ash ro chetor bayad nevesht.age komak konin kheili mamnoon misham
اينجا رو هم مطالعه کنيد

کد متلب:

كد:
function q=ReinforcementLearning
clc;
format short
format compact
% Two input: R and gamma
% immediate reward matrix; 
% row and column = states; -Inf = no door between room
R=[-inf,-inf,-inf,-inf,   0, -inf;
   -inf,-inf,-inf,   0,-inf, 100;
   -inf,-inf,-inf,   0,-inf, -inf;
   -inf,   0,   0,-inf,   0, -inf;
      0,-inf,-inf,   0,-inf, 100;
   -inf,   0,-inf,-inf,   0, 100];

gamma=0.80;            % learning parameter
q=zeros(size(R));      % initialize Q as zero
q1=ones(size(R))*inf;  % initialize previous Q as big number
count=0;               % counter
for episode=0:50000
   % random initial state
   y=randperm(size(R,1));
   state=y(1);
   
   % select any action from this state
   x=find(R(state,:)>=0);        % find possible action of this state
   if size(x,1)>0,
      x1=RandomPermutation(x);   % randomize the possible action
      x1=x1(1);                  % select an action 
   end
   qMax=max(q,[],2);
   q(state,x1)= R(state,x1)+gamma*qMax(x1);   % get max of all actions 
   state=x1;
   
   % break if convergence: small deviation on q for 1000 consecutive
   if sum(sum(abs(q1-q)))<0.0001 & sum(sum(q >0))
      if count>1000,
         episode        % report last episode
         break          % for
      else
         count=count+1; % set counter if deviation of q is small
      end
   else
      q1=q;
      count=0; % reset counter when deviation of q from previous q is large
   end
end 
%normalize q
g=max(max(q));
if g>0, 
   q=100*q/g;
end
 
function y=RandomPermutation(A)
 %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
 % return random permutation of matrix A
 % unlike randperm(n) that give permutation of integer 1:n only,
 % RandomPermutation rearrange member of matrix A randomly
 % This function is useful for MonteCarlo Simulation, 
 %  Bootstrap sampling, game, etc.
 % 
 % 
 % example: A = [ 2, 1, 5, 3]
 % RandomPermutation(A) may produce [ 1, 5, 3, 2] or [ 5, 3, 2, 3]
 % 
 % example: 
 % A=magic(3)
 % RandomPermutation(A)
 %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
   [r,c]=size(A);
   b=reshape(A,r*c,1);       % convert to column vector
   x=randperm(r*c);          % make integer permutation of similar array as key
   w=[b,x'];                 % combine matrix and key
   d=sortrows(w,2);          % sort according to key
   y=reshape(d(:,1),r,c);    % return back the matrix
Astaraki آفلاين است   پاسخ با نقل قول
از Astaraki تشكر كرده اند:
aimaryam (۰۷-۱۷-۱۳۸۹), sara.jalali (۰۷-۱۹-۱۳۸۹)
قديمي ۰۷-۱۹-۱۳۸۹, ۱۱:۵۱ قبل از ظهر   #5 (لینک دائم)
عضو جدید
 
آواتار sara.jalali
 
تاريخ عضويت: اسفند ۱۳۸۸
پست ها: 2
تشكرها: 1
0 تشكر در 0 پست
پيش فرض

سلام ! ممنون از راهنمایی هاتون، راستش من به دو مقاله احتیاج دارم که برای کارم خیلی مفید هستند و الی از طریق google نمی شه pdf اونها رو گرفت. عنوان ایم دو مقاله رو در زیر گذاشتم:
1)“Routing with
compression in wireless sensor networks: A Q-learning approach,”
2)“Q-probabilistic routing in wireless sensor networks,”
sara.jalali آفلاين است   پاسخ با نقل قول
پاسخ



كاربران در حال ديدن تاپيک: 1 (0 عضو و 1 مهمان)
 

قوانين ارسال
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلکها فعال است
كد [IMG] فعال است
كدهاي HTML غير فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال




زمان محلي شما با تنظيم GMT +3.5 هم اکنون ۰۵:۲۸ بعد از ظهر ميباشد.


Powered by vBulletin® Version 3.8.3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.1.0 ©2007, Crawlability, Inc.

Teach and Learn at Hexib | Sponsored by www.Syavash.com and Product In Review

استفاده از مطالب انجمن در سایر سایت ها، تنها با ذکر انجمن هوش مصنوعي به عنوان منبع و لینک مستقیم به خود مطلب مجاز است

Inactive Reminders By Icora Web Design