برنامه ريزي دروس دانشگاهي با سيستم مورچه- فازي
خلاصه مقاله:
در اين مقاله مساله برنامه ريزي درسي بعنوان يك مساله بهينه سازي تركيبي، فرموله بندي و حل شده است. هدف از برنامه ريزي، ايجاد يك برنامه زماني معتبر و قابل اجرا در يك محيط واقعي بدون تداخل و حداكثر رضايت مندي است، براي افزايش قدرت راه حل از تئوري مجموعه هاي فازي در الگوريتم جمعيت مورچگان استفاده شده است. مساله به طور كاملا مناسب با يك گراف چندگانه شبيه سازي شده و ماتريس ردپا نيز دقيقا معين شده است. همچنين پارامترهاي بسيار زيادي از مساله در نظر گرفته شده است كه در كارهاي قبلي اين مساله با چنين ابعادي هرگز در نظر گرفته نشده بوده است. روش پيشنهادي در يك محيط واقعي با پارامترهاي واقعي مورد آزمايش قرار گرفته و نتايج بسيار مطلوبي بدست آمده است كه نشان دهنده قدرت بالاي سيستم مورچه-فازي در مساله برنامه ريزي دروس مي باشد.
كلمات كليدي:
برنامه ريزي دروس، بهينه سازي تركيبي، سيستم مورچگان، تئوري فازي