طراحي مشاهدهگر فعال براي سيستم تعليق خودرو
ايدة اصلي در طراحي سيستم تعليق فعال خودرو بكارگيري يك المان تطبيق پذير هيدروليكي به منظور اعمال نيروي مناسب بين اكسل وبدنة خودرو مي باشد. اين نيرو بايد به نحوي مناسب كنترل شود تا با كاهش شتاب عمودي موجب افزايش آسايش سرنشينان و با محدود كردن دامنة نوسانات سيستم تعليق موجب ازدياد طول عمر سيستم گردد. در اين مقاله مشاهده گر فعالي طراحي شده است كه با تخمين متغيرهاي حالت، كنترل مناسب سيستم تعليق را انجام ميدهد. بهرة مشاهده گر و بهرة كنترل كننده با استفاده از منطق فازي به صورت فعال تغيير كرده است. در نتيجه سيستم با تغييرات ورودي خود را تطبيق ميدهد. پارامترهاي كنترلر فازي با كمك الگوريتم ژنتيك تعيين و بهينه سازي شده اند. مقايسه نتايج به دست آمده با مطالعات مشابه حاكي از بهبود قابل توجه در ويژگيهاي ديناميك سيستم تعليق با استفاده از اين كنترلر ميباشد.
|