Artificial Intelligence - هوش مصنوعی  
انجمن را در گوگل محبوب کنيد :

بازگشت   Artificial Intelligence - هوش مصنوعی > متفرقه > هوش مصنوعی در بازی


 
تبليغات سايت
Iranian Association for the Advancement of Artificial Intelligence
ارسال تاپيک جديد  پاسخ
 
LinkBack ابزارهاي تاپيک نحوه نمايش
قديمي ۰۵-۲۵-۱۳۸۷, ۱۱:۵۸ بعد از ظهر   #1 (لینک دائم)
Active users
 
آواتار Mina
 
تاريخ عضويت: ارديبهشت ۱۳۸۷
محل سكونت: فعلا همینجا > ایران
پست ها: 24
تشكرها: 2
192 تشكر در 23 پست
ارسال پيغام Yahoo به Mina
Lightbulb مقدمه ای بر نحوه ی کاربرد هوش مصنوعی در بازی

حتما در دوران کودکی بازی O - X را انجام دادید . به طور مثال شما با حرف O و دوستتون با حرف X خونه های یه جدول 9 خونه ای را پر میکردید. و هرکس که میتونست با حرف مربوط به خودش سه خونه پشت هم رو پر کنه برنده میشد!



حالا حالات ممكن صفحه را در حين اجراي بازي در نظر بگيريد. . اين حالات محدود و قابل پيش‌بيني هستند و تعداد آن‌ها 19683 حالت است (براي محاسبه، براي هر يك از 9 تا خانه جدول مي‌توان سه حالت خالي، X و O را در نظر گرفت پس تعداد كل حالات 9^3 خواهد بود).

میشه برنامه‌اي نوشت كه تمام اين حالات را در نظر مي‌گيرد و در ازاي هر حالت خاص، رفتاري هوشمندانه را انجام مي‌دهد. شايد عدد 9 ^3 به نظرتون بزرگ بيابيد. اما حقيقت اين است كه با در نظر گرفتن قوانين بازي مي‌توان اين حالات را خلاصه‌تر كرد. نكته‌ي مهم در اين برنامه، محدود بودن حالات ممكن است. ببرای همین میشه برنامه‌ ی اين بازي را به گونه‌اي نوشت كه هيچگاه بازنده نباشد. (در نظر بگيريد كه نوشتن چنين برنامه‌اي براي بازي شطرنج تقريباً غيرممكن است).

درست است كه اين الگوريتم در بازي در برابر حريف شكست نمي‌خورد و همواره هوشمندانه‌ترين رفتار را از خود نشان مي‌دهد اما اين هوشمندي برنامه‌نويس است كه در قالب دستورات الگوريتميك به كامپيوتر القا شده است و برنامه به خودي خود هيچ‌گونه خلاقيت و هوشمندي در اجراي بازي نداشته و فقط از يك مجموعه بايد و نبايد و دستور كه برنامه‌نويس به آن داده، تبعيت كرده است.

پس ما از يك برنامه‌ي هوشمند و يا به‌عبارت ديگر هوش مصنوعي، قابليت‌هاي مختلفی مثل استنتاج، حدس، خلاقيت و يادگيري را انتظار داريم. اما آيا بواقعا میشه چنين انتظارهايي را از برنامه‌هاي كامپيوتري داشت؟
عده‌اي از رياضي‌دانان و دانشمندان علوم كامپيوتر معتقد بودند چنين كاري غيرممكن است به اين علت كه كامپيوتر صرفاً مي‌تواند دستورهاي برنامه‌نويس را - كه در قالب يك الگوريتم به آن داده مي‌شود -انجام دهد. پس نمي‌توانيم از يك برنامه، انتظار انجام كاري را داشته باشيم كه در قالب الگوريتم به او دستور داده نشده است. در حقيقت برنامه‌هاي كامپيوتري نمي‌توانند كارهايي غيرقابل پيش‌بيني انجام دهند، پس نمي‌توانند خلاقيت داشته باشند.

پاسخ اين ادعاي درست، ادعاي درست ديگري است كه تمام فعاليت‌هاي انجام شده در زمينه‌ي هوش مصنوعي را توجيه مي‌كند. اگر بتوانيم استنتاج، خلاقيت و يادگيري را در قالب الگوريتم و دستورها به كامپيوتر بدهيم و انتظار داشته باشيم تا با تبعيت از اين دستورها، رفتاري هوشمندانه داشته باشد، چيزي خلاف گفته‌ي بالا انجام نگرفته است.

در حقيقت دستورهايي كه كامپيوتر در قالب الگوريتم‌هاي هوش انجام مي‌دهد، چنين معنايي خواهند داشت:
- هوشمندانه رفتار كن.
- استنتاج كن.
- ياد بگير.
- خلاقيت داشته باش.
- يك اشتباه را دوبار تكرار نكن.
- از تجربه‌هايت درس بگير.

پس به‌طور كلي، روند كار، همانندسازي برنامه با مغز انسان است؛ هر چند اين كار به‌طور كامل ممكن نيست. اما نتايج خوبي مثل شبكه‌هاي عصبي از محصولات همين فعاليت‌هاي نه چندان كامل و دقيق است.

مهم‌ترين نكته در علم هوش مصنوعي اين است كه بتوانيم تعريف دقيقي از آن‌چه دقيقاً در مغز انسان طي يك فعاليت هوشمندانه رخ مي‌دهد ارائه كنيم. به عنوان مثال سعي كنيد دقيقاً بيان كنيد كه در حين اثبات يك قضيه‌ي رياضي چه اتفاقي در مغزتان مي‌افتد. كار خیلی سختی به نظر میاد، اما جنبه‌هايي از هوش هستند كه ساده‌تر قابل بيانند.

فرض کنید میخواهیم الگوریتمی برای یک بازی بنویسیم . قبل از هر چیز باید روش های حل مسئله رو بررسی کنیم.

برای شروع فرض کنید این سوال یکی از سوالات امتحانی شما باشه . و میخواید با استفاده از هوش مصنوعی یه الگوریتم براش بنویسید. اول باید فکر کنیم که چه راه حل هایی برای حل این مساله وجود داره.

سوال :
سه کشيش و سه آدم خوار در يک طرف رودخانه قرار دارند و هم چنين قايقي که میتواند يک يا دو نفر را حمل کند. راهي را بيابيد که هر نفر به سمت ديگر رودخانه برود، بدون آنکه تعداد کشيش‌ها در يکجا کمتر از آدم خوارها شود. (20 نمره) !

اگه راهی به ذهنتون رسید میتونید در ادامه اضافه کنید.

------------------------
منبع : ماهنامه رشد

ويرايش شده توسط Mina; ۰۵-۳۰-۱۳۸۷ در ساعت ۰۱:۲۲ بعد از ظهر
Mina آفلاين است   پاسخ با نقل قول
از Mina تشكر كرده است:
sadegh3333 (۰۷-۲۱-۱۳۹۱)

  #ADS
نشان دهنده تبلیغات
تبليغگر
 
 
 
تاريخ عضويت: -
محل سكونت: -
سن: 2010
پست ها: -
 

نشان دهنده تبلیغات is online  
قديمي ۰۷-۱۱-۱۳۸۷, ۱۰:۵۶ قبل از ظهر   #2 (لینک دائم)
عضو فعال
 
آواتار dijam
 
تاريخ عضويت: ارديبهشت ۱۳۸۷
محل سكونت: Tehran
پست ها: 10
تشكرها: 6
15 تشكر در 3 پست
ارسال پيغام Yahoo به dijam
پيش فرض

این سوال جالبیه اما یکم صورت مسله ناقص هست . من جواب رو پیدا کردم اما اگر هایی این وسط هست.
آیا افرادی که در قایق هستند جزو توازن افراد حساب میشوند یا خیر.. به طور مثال اگر یک آدمخوار درون قایق باشد و به سمتی برود که یک آدمخوار و یک کشیش با هم هستند ، اما پیاده نشود ، و فقط قصد سوار کردن یک کشیش داشته باشد ، آیا توازن بهم خورده هست؟ آیا تعداد آدمخوار ها بیشتر از کشیش ها شده است؟
dijam آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي ۰۷-۱۱-۱۳۸۷, ۱۱:۵۶ قبل از ظهر   #3 (لینک دائم)
Active users
 
آواتار Mina
 
تاريخ عضويت: ارديبهشت ۱۳۸۷
محل سكونت: فعلا همینجا > ایران
پست ها: 24
تشكرها: 2
192 تشكر در 23 پست
ارسال پيغام Yahoo به Mina
Lightbulb

این مساله تقریبا جزء مسائلیه که در کلاسهای هوش مصنوعی با نوشتن الگوریتم و برآورد هزینه ی مسیر حل میشه .

خب بهتره سوال رو یه جور دیگه بپرسیم :

مسئله به این صورت است که سه کشیش و سه آدمخوار
در یک سمت رودخانه قراردارند .چطور میشه با یک قایق که توانایی
حمل حداکثر دو نفر را دارد آنها را به سمت دیگر رودخانه انتقال
دهیم که در سمتی که قایق نیست تعداد کشیش ها از آدمخوارها بیشتر
و بلعکس تعداد آدمخوارها از کشیش ها بیشتر نشود.

راهنمایی : کل مسئله را به صورت الگوریتم در بیارید. با هر زبان برنامه نویسی مثلا #c هم میتونید کدش رو بنویسید .
Mina آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي ۰۱-۲۰-۱۳۸۸, ۰۱:۳۸ بعد از ظهر   #4 (لینک دائم)
عضو جدید
 
آواتار shori
 
تاريخ عضويت: فروردين ۱۳۸۸
محل سكونت: گچساران
پست ها: 1
تشكرها: 0
0 تشكر در 0 پست
پيش فرض

من می خوام درخت بسازم با #c لطفا راهنمایی ایم کنید
shori آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي ۰۸-۵-۱۳۸۸, ۰۵:۱۷ بعد از ظهر   #5 (لینک دائم)
عضو جدید
 
آواتار vahid_persian
 
تاريخ عضويت: آبان ۱۳۸۸
پست ها: 1
تشكرها: 0
0 تشكر در 0 پست
پيش فرض

نقل قول:
نوشته اصلي بوسيله Mina نمايش پست
این مساله تقریبا جزء مسائلیه که در کلاسهای هوش مصنوعی با نوشتن الگوریتم و برآورد هزینه ی مسیر حل میشه .

خب بهتره سوال رو یه جور دیگه بپرسیم :

مسئله به این صورت است که سه کشیش و سه آدمخوار
در یک سمت رودخانه قراردارند .چطور میشه با یک قایق که توانایی
حمل حداکثر دو نفر را دارد آنها را به سمت دیگر رودخانه انتقال
دهیم که در سمتی که قایق نیست تعداد کشیش ها از آدمخوارها بیشتر
و بلعکس تعداد آدمخوارها از کشیش ها بیشتر نشود.


راهنمایی : کل مسئله را به صورت الگوریتم در بیارید. با هر زبان برنامه نویسی مثلا #c هم میتونید کدش رو بنویسید .
یکم در مورد اون قسمت پر رنگ شده توضیح میدی ؟ این فرق داره با اونی که اول گفتی
o
vahid_persian آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي ۰۸-۲۲-۱۳۸۸, ۱۱:۰۳ قبل از ظهر   #6 (لینک دائم)
عضو جدید
 
آواتار azmoon2008
 
تاريخ عضويت: آبان ۱۳۸۸
پست ها: 1
تشكرها: 0
0 تشكر در 0 پست
ارسال پيغام Yahoo به azmoon2008
پيش فرض

با سلام و خسته نباشيد مطالبي درباره كاربرد هوش مصنوعي در بازي فوتبال مي خواستم.
azmoon2008 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي ۰۹-۱۲-۱۳۸۹, ۰۴:۰۲ بعد از ظهر   #7 (لینک دائم)
عضو جدید
 
آواتار sasan_kohan
 
تاريخ عضويت: آذر ۱۳۸۹
پست ها: 2
تشكرها: 0
0 تشكر در 0 پست
پيش فرض

baaaaaaaleeee
sasan_kohan آفلاين است   پاسخ با نقل قول
پاسخ



كاربران در حال ديدن تاپيک: 1 (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهاي تاپيک
نحوه نمايش

قوانين ارسال
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلکها فعال است
كد [IMG] فعال است
كدهاي HTML غير فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال




زمان محلي شما با تنظيم GMT +3.5 هم اکنون ۰۳:۳۵ بعد از ظهر ميباشد.


Powered by vBulletin® Version 3.8.3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.1.0 ©2007, Crawlability, Inc.

Teach and Learn at Hexib | Sponsored by www.Syavash.com and Product In Review

استفاده از مطالب انجمن در سایر سایت ها، تنها با ذکر انجمن هوش مصنوعي به عنوان منبع و لینک مستقیم به خود مطلب مجاز است

Inactive Reminders By Icora Web Design