نمايش پست تنها
قديمي ۰۷-۲-۱۳۸۷, ۰۴:۳۴ بعد از ظهر   #3 (لینک دائم)
Siavash Male
Administrator
 
آواتار Siavash
 
تاريخ عضويت: ارديبهشت ۱۳۸۷
محل سكونت: تهران
پست ها: 179
تشكرها: 27
439 تشكر در 108 پست
My Mood: Mehrabon
پيش فرض

خوب اينجا چند سوال مختلف وجود داره، سعي مي كنم اونها بو تفكيك كنم:
اول در مورد JOONE و مقاله ي تشخيص حروف! دقيقاً حق با شماست. در اون مقاله تقريباً همه چيز آماده بود و در كل خاصيت JOONE و بقيه ي ابزار مثل nntool در Matlab همين هست. كه كار ها رو براي شما راحت تر كنند.
فكر نكنم كار منطقي باشه كه براي يك كار تحقيقاتي در صورتي كه ابزار آماده وجود دارند بريد دوباره اون ها رو از ابتدا درست كنيد. البته دانستن اينكه پشت صحنه چي ميگذره خيلي مفيد خواهد بود. اما مفيد تر از اون استفاده از اين ابزار براي ساخت نتايج جديد هست! پس در صورتي كه مي خواهيد كار تحقيقاتي انجام بديد شايد بهتر باشه بيشتر وقتتون رو صرف اين بكنيد كه چه روش و ساختاري براي انجام تحقيقتان مفيد تر هست. اين كار هم لزوماً نيازي به دانستن كامل عملياتي كه پشت سر ابزار ميگزره نداره و كافيه چندين مثال از ساختار هاي مختلف شبكه هاي عصبي و جايي كه از اين ساختار ها استفاده شده ببينيد.

در مورد اجراي شبكه هاي عصبي در برنامه نويسي هم فريم ورك هاي خيلي خوبي وجود دارند. به عنوان مثال فريم ورك AForge.Net كه در همين انجمن هم معرفيش كردم و با يك سرچ مي تونيد پيداش كنيد. يا همين JOONE كه يك Library خيلي قدرت مند براي جاوا داره و مي تونيد در زبان برنامه نويسي جاوا از اون استفاده كنيد. در اين مثال ها كه كاملا Object Oriented هستند مي تونيد ساختار پياده شده ي نورون ها و انواع سيناپس ها رو ببينيد.

در مورد اجراي شبكه هاي عصبي در AVR: معمولاً بخش آموزش رو روي خود AVR انجام نميدن. بلكه با شبيه ساز ها و نرم افزار هاي داخلي كامپيوتر ابتدا شبكرو آموزش مي دن و بعد اون شبكرو روي AVR منتقل مي كنند. اجراي يك شبكه ي عصبي ساده خيلي كار سختي نيست و يك AVR به خوبي از پس اون بر مياد. چون يك سري if و جمع و ضرب هست. اما آموزش اون مي تونه خيلي پيچيده باشه بنابراين معمولاً در كامپيوتر اين كار رو انجام ميدن. مثلا همون روبات چهارپايي كه در هوش مصنوعي در روباتيك ديديد (كه البته اون روي خود روبات چهار پا هم يك لپتاپ داشت، اما به احتمال خيلي زياد ابتدا روي شبيه ساز Train شده بوده و بعداً روي خود روبات پترن هاي آموزش داده شدرو به وسيله ي لپتاپ اجرا تست و نهايي كردند) يا روبات هاي دو پا كه در مسابقات روبوكاپ هم يكي از ليگ هاي جالب هستند ابتدا روي كامپيوتر و با شبيه ساز آموزش مي بينند و بعداً روي روبات هاي واقعي روش هاي ياد گرفته شدرو اجرا مي كنند. چون در غير اين صورت امكان مستهلك شدن و صدمه خوردن به روبات زياد خواهد بود.

در ارتباط با پايگاه دانش: فرض كنيد مي خواين عمليات جمع رو به يك كودك آموزش بديد. بايد براي كودك كلي مثال بزنيد. مثلا 2 به علاوه ي 2 مي شود 4. 5 به علاوه ي 6 مي شود 11 و ...
به اين مجموعه اطلاعات كه براي آموزش سيستم و يادگيري شبكه بكار مي رود پايگاه دانش مي گن. مثلا به كامپيوتر 10 نوع الف و 20 نوع ب نشان ميديم تا سعي كنه اين دو حرف رو از هم تشخيص بده. به اون مجموعه اي كه براي يادگيري و تشخيص اين دو حرف به كامپيوتر داده شد پايگاه دانش مي گن.
__________________
Siavash آفلاين است   پاسخ با نقل قول
از Siavash تشكر كرده است:
ebtehaj (۱۰-۴-۱۳۹۰)