امروزه گارانتي بخشي از هر محصول است. از آنجا كه طول دوره گارانتي مستقيما به هزينه توليد مرتبط است لازم است اين دوره به گونه اي تعيين گردد كه توليد سود ماكزيمم شده و رضايت مشتري جلب گردد. علاوه بر اين بر اساس رفتار مشتريان، فرض مي شود كه افزايش دوره ي گارانتي منجر به حصول اعتماد مشتريان بيشتري شده و اين امر منجر به فروش بيشتر تا رسيدن به اشباع بازار مي شود. بايد توجه داشت كه مشتريان مختلف داراي رفتار مصرفي متفاوتي هستند و كارايي محصول تاثير مستقيم روي نرخ شكست در عمر محصول دارد. بنابراين دوره بهينه براي هر گروه فرق دارد. در واقع ما نميتوانيم براي گروه هاي مختلف از مشتريان دوره گارانتي متفاوتي در نظر بگيريم. در نتيجه با استفاده از الگوريتم بهينه سازي فاخته (COA) تلاش مي كنيم تا يك دوره ي گارانتي مشترك براي تمام جمعيت پيدا كنيم. اين تحقيق بر اساس داده هاي واقعي شركتهاي توليد لوازم خانگي انجام شده است. نتايج نشان مي دهد كه افزايش قابل توجهي در فروشها به هنگام استفاده از COAرخ مي دهد. بدين ترتيب گارانتي طولاني تر از طريق سود فروش (بدون كاهش محدوده سود ) ارائه مي گردد.
اين مقاله در Journal of industrial engineering international (ژورنالي open access از Springer) چاپ شده است.
(
دانلود مقاله از ادامه مطلب)