نمونه هاي اجرايي از داده کاوي!
در زمینه پزشکی:
تیم تحقیقاتی مشهور دانشگاه Rochester Cancer Center نیویورک که تحقیقات آنها در زمینه سرطان است از الگوریتمهای داده کاوی به طور قابل ملاحظه اي استفاده کرده اند.
در مطالعات اخیر این گروه می توان به تأثیر اضطراب در شیمی درمانی و ارتباط آن با حالت تهوع اشاره كرد كه با الگوریتمهای داده کاوی بررسی شده اند. در این تحقیق آنها بیماران را به چهار گروه تقسیم کردند و به هر بیمار میزان مختلفی از داروی ضد اضطراب را داده و سپس میزان استفراغ هر فرد را ثبت کردند و پس از استفاده از الگوریتمهای داده کاوی به این مطلب پی بردند که میزان استفاده از داروهای ضد تهوع تأثیری روی میزان استفراغ بیماران تحت شیمی درمان ی قرار گرفته نداشته است. این مطلب کمک بی شائبه ای به پزشکان در تجویز دارو به بیماران سرطانی کرد.
در زمینه جلوگیری از تقلبها:
سازمان مالیاتی آمریکا برای جلوگیری از تقلب ها در سیستم مالیاتی آن کشور، از کارتهای اعتباری برای کاهش ریسک استفاده نمودند و از اطلاعات به دست آمده از آنها برای آنالیز و دسته بندی مواردی که در آنها تقلبی صورت گرفته است استفاه کردند.
در مدیریت ریسک:
در یکی از بانکهای بزرگ کانادا با استفاده از الگوریتمهای داده کاوی، مدلی را به داده ها برازش داده و به وسیله نتايج آناليز آن مسئله مهم تقلب در حسابها و چگونگی و میزان برگشت وامهای داده شده توسط بانک را حل نمودند و تصمیمی صحیح را برای مشتری های جدید بانک گرفته اند.
در زمینه صنعت:
شرکت فولادسازی پوهانگ کره برای صرفه جویی در مصرف انرژی در کوره های بلند خود از الگوریتمهای داده کاوی استفاده و در حدود 15% از مصرف انرژی خود را کاهش داد که باعث 3/1 میلیون دلار صرفه جویی در هزینه های شرکت شد از طرف دیگر باعث کاهش قیمت محصولات آن شرکت و تعداد بیشتر مشتریان و سود بیشتر آن شرکت شد.
در زمينه مهاجرت:
مرکز مهاجرت آکسفورد در لندن برای آنالیز مهاجرتها در 20 ساله اخیر از الگوریتمهای داده کاوی برای کشف عوامل تأثیرگزار در مهاجرتها استفاده کرده اند که با استفاده از این اطلاعات توانستند میزان مهاجرتها و همچنین جمعیت مناطق مختلف را کنترل و باعث جلوگيري از هدر رفتن سرمايه ها شوند.
در هتلداری:
یکی از هتلهای مشهور در لاس وگاس آمریکا، برای بالا برن رضایت مسافران از الگوریتمهای داده کاوی استفاده نمودند و به این صورت که با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از مسافران از طريق طراحي پرسشنامه و آنالیز آن داده ها توانستند عواملی که باعث می شد مسافران دوباره به این هتل باز گردند را پیدا کنند و با طبقه بندی مسافران توانستند مسافران وفادار به هتل را پیدا کنند.