نمايش پست تنها
قديمي ۰۱-۷-۱۳۹۰, ۰۹:۴۲ بعد از ظهر   #2 (لینک دائم)
Astaraki Female
Administrator
 
آواتار Astaraki
 
تاريخ عضويت: خرداد ۱۳۸۷
محل سكونت: تهران-کرج!
پست ها: 3,465
تشكرها: 754
16,300 تشكر در 3,124 پست
My Mood: Mehrabon
ارسال پيغام Yahoo به Astaraki
Cool

سورس کد عامل هوشمند(جاروبرقی و آشغالها)vacuum Cleaner World


در این مسئله عملکرد یک جاروبرقی هوشمند را مورد بررسی قرار می دهیم.
فرض می کنیم که دو اتاق وجود دارد که هر کدام از آن ها ممکن است شامل خاک باشد یا نباشد و عامل ممکن است در محیط ۱ یا ۲ باشد. عامل می تواند مستقیم برود و یا به چپ یا راست بپیچد. بنابراین هشت حالت ممکن، به عنوان عمل بعدی، وجود دارد.






۱- جارو در محیط ۱ – هر دو محیط خاکی
۲- جارو در محیط ۱ – محیط ۱ خاکی
۳- جارو در محیط ۱ – محیط ۲ خاکی
۴- جارو در محیط ۱ – هیچکدام از محیط ها خاکی نیست
۵- جارو در محیط ۲ – هر دو محیط خاکی
۶- جارو در محیط ۲ – محیط ۱ خاکی
۷- جارو در محیط ۲ – محیط ۲ خاکی
۸- جارو در محیط ۲ – هیچکدام از محیط ها خاکی نیست
· ابتدا تصور کنید که حسگر های عامل به او اطلاعات کافی می دهند.(دنیا قابل دسترسی است.) و همچنین عامل می داند هر کدام از اعمالش چه تغییری در محیط ایجاد می کنند و سپس می تواند محاسبه کند با کدام وضعیت پس از انجام عمل رو به رو خواهد شد. این ساده ترین حالت مسئله است که به آن مسئله تک حالته می گویند.
· حالا تصور کنید که عامل تمام اثرهای عمل هایش را می داند، اما دسترسی به محیط محدود است. برای مثال، عامل هیچ حسگری ندارد. در این حالت فقط می داند که وضعیت اولیه اش یکی از اعضای مجموعه (۱،۲،۳،۴،۵،۶،۷،۸) است. ممکن است فکر کنید که وضعیت عامل ناامید کننده است! اما در حقیقت اینقدر ها هم که به نظر می آید ناگوار نیست. زیرا عامل می داند که هر کدام از اعمالش چه اثری دارند. برای مثال می تواند محاسبه کند که عمل راست موجب می شود تا در یکی از حالات (۲،۴،۶،۸) باشد. بنابراین می تواند با انتخاب یک دنباله عملیاتی، به هدف برسد. به طور خلاصه هنگامی که محیط تماما قابل دسترسی نیست، عامل باید در مورد مجموعه حالت هایی که ممکن است هدف برسد، استدلال کند. به این نوع از مسئله مسئله چند حالته می گویند.
· اگر عامل اثر اعمال خودش را نادیده بگیرد می تواند به مشکلات دیگری دچار شود. برای مثال تصور کنید که محیط غیر قطعی باشد از این رو باید از قانون مورفی(Murphy) تبعیت کند.
برای مثال عامل می داند که در یکی از وضعیت های ۱ یا ۳ است. با انجام هر عمل در یک حالت دیگر قرار می گیرد که امکان دارد آن را به هدف برساند و یا با شکست مواجه شود. در چنین مواردی عامل تمام درخت عملیات را محاسبه کند. به طور کلی هر شاخه درخت با یک امکان احتمالی که از آن ناشی می شود، بررسی می شود. به همین علت به آن مسئله احتمالی می گویند.
· حال تصور کنید که عامل هیچ اطلاعی در مورد اثرات اعمالش و اینکه در کجا قرار دارد، ندارد.(بدبخت تر از این عامل سراغ ندارید!؟) مانند کسی که در یک کشور غریب و بدون هیچ نقشه ای گم شده است. در ای حالت عامل باید تجربه کند و به تدریج کشف کند که چه عملی باید انجام شود و چه وضعیت هایی وجود دارند. این روش یک نوع جستجو است که بر خلاف جستجو در دنیای فرضی، می تواند عامل را با خطرات جدی مواجه کند. به مسائلی از این قبیل، مسئله اکتشافی می گویند.

منبع
دانلود برنامه از ضميمه:
فايل ضميمه
نوع فايل: zip cleaner.zip (271.5 كيلو بايت, 2292 نمايش)

ويرايش شده توسط Astaraki; ۰۱-۷-۱۳۹۰ در ساعت ۰۹:۴۴ بعد از ظهر
Astaraki آفلاين است   پاسخ با نقل قول
از Astaraki تشكر كرده اند:
aimaryam (۰۱-۸-۱۳۹۰), artificial_engineer (۰۷-۱۵-۱۳۹۰), astronomer (۰۷-۱۷-۱۳۹۲), jiji2663 (۰۱-۸-۱۳۹۰), mehdinajafinia (۰۱-۱۲-۱۳۹۰), mohammadi6868 (۰۳-۱۹-۱۳۹۲), negina (۰۹-۲۲-۱۳۹۳), r0x (۰۷-۲۹-۱۳۹۳), siryahya (۰۸-۲۵-۱۳۹۲), Solsal (۰۴-۱۲-۱۳۹۰), tandis (۰۳-۷-۱۳۹۰), tare (۰۵-۶-۱۳۹۰), zahrajoon (۰۸-۵-۱۳۹۰), zahratahmasebi (۱۲-۲۸-۱۳۹۱), zbakhsha (۱۲-۲۱-۱۳۹۲)