مقايسه تكنيك هاي داده كاوي جهت شخصي سازي مطلوبتر در آموزش الكترونيك
مقايسه تكنيك هاي داده كاوي جهت شخصي سازي مطلوبتر در آموزش الكترونيك
خلاصه مقاله:
ظهور و رشد بي نظير اينترنت و وب در دهه هاي اخير باعث شده است كاربردهاي مختلف اين تكنولوژي ها در زندگي روزمره بشري تاثيرات مثبت فراواني داشته باشند. يكي از اين موارد تاثيرگذار آموزش الكترونيك بوده است. آموزش الكترونيك مي تواند به نوعي پديد آورنده عدالت در آموزش باشد تا تمام افراد جامعه فارغ از موقعيت مكاني و زماني به تحصيل علم بپردازند. داده كاوي از شاخه هايي است كه به وسيله شخصي سازي، مي تواند در راستاي افزايش كيفي سيستم هاي آموزش الكترونيك تاثير بي بديلي داشته باشد. هدف از داده كاوي استخراج دانش از مجموعه داده هاي بزرگ است و در اين مقاله نيز به بررسي نحوه استفاده از داده كاوي در افزايش كيفيت سيستم هاي آموزش الكترونيك پرداخته شده است. در اين مقاله ، پيش گويي نتيجه تحصيلي كاربران سيستم آموزش الكترونيك را با استفاده از روش هاي يادگيري ماشين، انجام داده ايم كه روش هاي درخت تصميم ، شبكه هاي عصبي ، الگوريتم بيز و رگرسيون منطقي مورد استفاده ما واقع شده اند كه روش رگرسيون منطقي با 80.966 درصد بيشترين دقت پيش گويي را در ميان روش هاي استفاده شده داشته است. روش هاي درخت تصميم و بيز ساده نيز دقت مشابه 80.113 درصد را داشته اند و در رده بعدي نيز شبكه عصبي 79.261 درصد كمترين دقت را داشته است. نتايج بدست آمده مي تواند با پيش بيني دقيق تر براي ماژول پيش بيني نتيجه تحصيلي فراگيران، كمك شاياني در افزايش كيفيت آموزش الكترونيك و شخصي سازي بهتر آن نمايد.
كلمات كليدي:
آموزش الكترونيك ، داده كاوي ، پيش بيني ، رگرسيون منطقي، درخت تصميم ، بيزساده، شبكه عصبي
|