حتماً بارها شنیدهاید که کامپیوتر از یک منطق صفر و یک تبعیت میکند. در چارچوب این
منطق، چیزها یا درستند یا نادرست، وجود دارند یا ندارند. اما انیشتین میگوید:
<آنجایی که قوانین ریاضیات (کلاسیک) به واقعیات مربوط میشوند، مطمئن نیستند و
آنجا که آنها مطمئن هستند، نمیتوانند به واقعیت اشاره داشته باشند.> هنگامی که
درباره درستی یا نادرستی پدیدهها و اشیایی صحبت میکنیم که در دنیای واقعی با
آنها سروکار داریم، توصیف انیشتین تجسمی است از ناکارآمدی قوانین کلاسیک در
علم ریاضیات. از این رو میبینیم اندیشه نسبیت شکل میگیرد و توسعه مییابد. در
این مقاله میخواهیم به اختصار با منطق فازی آشنا شویم. منطقی که دنیا را نه به
صورت حقایق صفر و یکی، بلکه به صورت طیفی خاکستری از واقعیتها میبیند و در
هوش مصنوعی کاربرد فراوانی یافته است.
کجا اتومبیل خود را پارک میکنید؟
تصور کنید یک روز مطلع میشوید، نمایشگاه پوشاکی در گوشهای از شهر برپاشده
است و تصمیم میگیرید، یک روز عصر به اتفاق خانواده سری به این نمایشگاه بزنید.
چون محل نمایشگاه کمی دور است، از اتومبیل استفاد همیکنید، اما وقتی به محل
نمایشگاه میرسید، متوجه میشوید که عده زیادی به آنجا آمدهاند و پارکینگ
نمایشگاه تا چشم کار میکند، پر شده است.
اما چون حوصله صرف وقت برای پیدا کردن محل دیگری جهت پارک اتومبیل ندارید،با خود
میگویید: <هر طور شده باید جای پارکی در این پارکینگ پیدا کنم.> سرانجام در
گوشهای از این پارکینگ محلی را پیدا میکنید که یک ماشین به طور کامل در آن جا
نمیشود، اما با کمی اغماض میشود یک ماشین را در آن جای داد، هرچند که این
ریسک وجود دارد که فضای عبور و مرور دیگر خودروها را تنگ کنید و آنها هنگام حرکت
به خودرو شما آسیب برسانند. اما به هرحال تصمیم میگیرید و ماشین خود را پارک
میکنید.
بسیارخوب! اکنون بیایید بررسی کنیم شما دقیقاً چه کار کردید؟ شما دنبال جای توقف
یک اتومبیل میگشتید. آیا پیدا کردید؟ هم بله، هم نه. شما در ابتدا میخواستید
ماشین را در جای مناسبی پارک کنید. آیا چنین عملی انجام دادید؟ از یک نظر بله، از
یک دیدگاه نه. در مقایسه با وقت و انرژی لازم برای پیدا کردن یک مکان راحت برای توقف
خودرو، شما جای مناسبی پیدا کردید. چون ممکن بود تا شب دنبال جا بگردید و چنین
جایی را پیدا نکنید. اما از این نظر که اتومبیل را در جایی پارک کردید که فضای کافی
برای قرارگرفتن ماشین شما نداشت، نمیتوان گفت جای مناسبی است.
اگر به منطق کلاسیک در علم ریاضیات مراجعه کنیم و این پرسش را مطرح نماییم که
قبل از ورود به پارکینگ چند درصد احتمال میدادید جایی برای پارک کردن پیدا کنید،
پاسخ بستگی به این دارد که واقعاً چه تعداد مکان مناسب (فضای کافی) برای توقف
خودروها در آنجا وجود داشت؟ اگر به حافظه خود رجوع کنید، شاید به یاد بیاورید که
هنگام ورود به پارکینگ و چرخیدن در قسمتهای مختلف آن، گاهی خودروهایی را
میدیدید که طوری پارک کردهاند که مکان یک و نیم خودرو را اشغال کردهاند. بعضی دیگر
نیز کج و معوج پارک کرده بودند و این فکر از ذهن شما چند بار گذشت که اگر صاحب
بعضی از این خودروها درست پارک کرده بودند، الان جای خالی برای پارک کردن چندین
ماشین دیگر هم وجود داشت.
با علم ریاضیات و آمار و احتمال در مواجهه با چنین شرایطی قادر به پاسخگویی
نیستیم. اگر قرار بود بر اساس منطق صفر و یک یا باینری کامپیوتر، روباتی ساخته شود
تا اتومیبل شما را در یک مکان مناسب پارک کند، احتمالش کم بود. چنین روباتی به
احتمال زیاد ناکام از پارکینگ خارج میشد. پس شما با چه منطقی می توانستید
اتومبیل خود را پارک کنید؟ شما از منطق فازی استفاده کردید.
دنیای فازی میپرسم <هوا ابری است یا آفتابی؟> پاسخ میدهی: نیمهابری. میپرسم <آیا همه
آنچه که دیروز به من گفتی، راست بود؟> پاسخ میدهی: بیشتر آن حقیقت داشت. ما
در زندگی روزمره بارها از منطق فازی استفاده میکنیم.
واقعیت این است که دنیای صفر و یک، دنیایی انتزاعی و خیالی است. به ندرت پیش
میآید موضوعی صددرصد درست یا صددرصد نادرست باشد؛ زیرا در دنیای واقعی در
بسیاری از مواقع، همهچیز منظم و مرتب سرجایش نیست.
تئوری مجموعههای فازی و منطق فازی را اولین بار پرفسور لطفیزاده در رسالهای به
نام <مجموعههای فازی - اطلاعات و کنترل> در سال 1965معرفی نمود. از نخستین روز
تولد اندیشه فازی، بیش از چهل سال میگذرد. در این مدت نظریه فازی، چارچوب فکری
و علمی جدیدی را در محافل آکادمیک و مهندسی معرفی نموده و دیدگاه دانشمندان را
نسبت به کمّ و کیف دنیای اطرافمان تغییر داده است. منطق فازی جهانبینی بدیع و
واقعگرایانهای است که به اصلاح شالوده منطق علمی و ذهنی بشر کمک شایانی کرده
است.
کاربردهای منطق فازی
منطق فازی کاربردهای متعددی دارد. سادهترین نمونه یک سیستم کنترل دما یا
ترموستات است که بر اساس قوانین فازی کار میکند. سالهاست که از منطق فازی
برای کنترل دمای آب یا میزان کدرشدن آبی که لباسها در آن شسته شدهاند در
ساختمان اغلب ماشینهای لباسشویی استفاده میشود.
امروزه ماشینهای ظرفشویی و بسیاری از دیگر لوازم خانگی نیز از این تکنیک استفاده
میکنند. منطق فازی در صنعت خودروسازی نیز کاربردهای فروانی دارد. مثلاً سیستم
ترمز و ABS در برخی از خودروها از منطق فازی استفاده میکند. یکی از معروفترین
نمونههای بهکارگیری منطق فازی در سیستمهای ترابری جهان، شبکه مونوریل (قطار
تک ریل) توکیو در ژاپن است. سایر سیستمهای حرکتی و جابهجایی بار، مثل
آسانسورها نیز از منطق فازی استفاده میکنند
سیستمهای تهویه هوا نیز به وفور منطق فازی را بهکار میگیرند. از منطق فازی در
سیستمهای پردازش تصویر نیز استفاده میشود. یک نمونه از این نوع کاربردها را
میتوانید در سیستمهای <تشخیص لبه و مرز> اجسام و تصاویر(3) مشاهده کنید که
در روباتیک نیز کاربردهایی دارد. به طور کلی خیلی از مواقع در ساختمان سیستمهای
تشخیص الگوها (Pattern Recognition)مثل سیستمهای تشخیص گفتار و پردازش
تصویر از منطق فازی استفاده میشود
منطق فازی و هوش مصنوعی
جالبترین کاربرد منطق فازی، تفسیری است که این علم از ساختار تصمیمگیریهای
موجودات هوشمند، و در راس آنها، هوش انسانی، به دست میدهد.
شاید یکی از جالبترین کاربردهای منطق فازی هوش مصنوعی در بازیهای رایانهای و
جلوههای ویژه سینمایی باشد. فیلم ارباب حلقهها را بخاطر بیاورید. شاید اگر بگوییم
ارباب حلقهها فیلمی تقریبا مجازی است، سخنی به گزاف نگفته باشیم. بیشتر
قسمتهای این فیلم اساسا درون کامپیوتر خلق شدهاند و واقعیت خارجی ندارند.
کارگردان فیلم نزد یک متخصص جلوههای ویژه رفت و از او خواست که نرمافزاری بسازد
که بتواند 70 هزار سوارکار زرهپوش در حال حرکت را همچنان که به کشتار و خونریزی
مشغولند، شبیه سازی کند.
در این برنامه متخصصان کامپیوتر و انیمیشن ابتدا موجوداتی را به صورت الگو ایجاد کرده
بودند و سپس به کمک منطق فازی مصداقهایی تصادفی از این موجودات خیالی
پدیدآورده بودند که حرکات تصادفی- اما از پیش تعریف شدهای - در اعضای بدن خود
داشتند.
این موجودات در حقیقت دارای نوعی هوش مصنوعی بودند و میتوانستند برای نحوه
حرکت دادن اعضای بدن خود تصمیم بگیرند. در عین حال تمام موجوداتی که در یک
لشکر به سویی میتاختند یا با دشمنی میجنگیدند، از جهت حرکت یکسانی برخودار
بودند و به سوی یک هدف مشخص حمله میکردند.
این ساختار کاملاً پیچیده و هوشمند به فیلمسازان اجازه داده بود که این موجودات
افسانهای را در دنیای مجازی کامپیوتر به حال خود رها کنند تا به سوی دشمنان حمله
کنند و این همه بیتردید بدون بهرهگیری از منطق فازی امکانپذیر نبود.
شرکت Massive Software که به دلیل بهکارگیری منطق فازی برای ایجاد هوشمصنوعی
در طراحی لشکریان فیلم ارباب حلقهها برنده جایزه اسکار شد، بعداً این تکنیک را در
فیلمهای دیگری همچون I.Robot و King Kong نیز بهکار برد.
استفاده از منطق فازی برای هوشمندکردن موجودات نرمافزاری تنها گونهای از
کاربردهای این نظریه در هوش مصنوعی است. منطق فازی در هوشمند ساختن
روباتهای سختافزاری نیز کاربردهای زیادی دارد.