Artificial Intelligence - هوش مصنوعی

Artificial Intelligence - هوش مصنوعی (http://artificial.ir/intelligence/)
-   الگوریتم کلونی مورچگان (Ant Colony Algorithm) (http://artificial.ir/intelligence/forum25.html)
-   -   دانلود کد الگوریتم بهینه سازی کلونی مورچه ها برای حل مسأله فروشنده دوره گرد (http://artificial.ir/intelligence/thread351.html)

Astaraki ۰۶-۳۱-۱۳۸۸ ۰۶:۴۰ قبل از ظهر

دانلود کد الگوریتم بهینه سازی کلونی مورچه ها برای حل مسأله فروشنده دوره گرد
 
1(ها)ضميمه
الگوریتم بهینه سازی کلونی مورچه ها، و یا به اختصار الگوریتم مورچه ها، از رفتار مورچه های طبیعی که در مجموعه ها بزرگ در کنار هم زندگی می کنند الهام گرفته شده است و یکی از الگوریتم های بسیار کارآمد در حل مسائل بهینه سازی ترکیبی است. الگوریتم های دیگری نیز بر اساس الگوریتم مورچه ها ساخته شده اند که همگی سیستم های چند عاملی هستند و عامل ها مورچه های مصنوعی یا به اختصار مورچه هایی هستند که مشابه با مورچه های واقعی رفتار می کنند. الگوریتم مورچه ها، یک مثال بارز از هوش جمعی هستند که در آن عامل هایی که قابلیت چندان بالایی ندارند، در کنار هم و با همکاری یکدیگر می توانند نتایج بسیار خوبی به دست بیاورند. این الگوریتم برای حل و بررسی محدوده وسیعی از مسائل بهینه سازی به کار برده شده است. از این میان می توان به حل مسأله کلاسیک فروشنده دوره گرد و همچنین مسأله راهیابی در شبکه های مخابرات راه دور اشاره نمود.

مساله فروشنده دوره گرد (Traveling Salesman Problem) و یا به اختصار TSP، يكي از مسائل مشهور بهينه سازي تركيبي است. در این مسأله، يك فروشنده دوره گرد مي خواهد به چند شهر سفر کند و كالاي خود را به فروش برساند. اما می بایست از تمام شهرها عبور کند، از هر شهر فقط يك بار عبور كند و با طی کوتاه ترین مسير، سفر خود را به پایان برساند. حل این مساله کاربردهای وسیعی در حوزه های مختلف مهندسی دارد. از جمله مسائلی که از نظر ریاضی با مسأله TSP معادل هستند، می توان به حل انواع مسایل زمانبندی، مسیریابی، جایابی کالا در انبار، جایابی ماشینها در کارگاه ها، و طراحی مدارات چاپی اشاره نمود.

دانلود رایگان کد الگوریتم بهینه سازی کلونی مورچه ها برای حل مسأله فروشنده دوره گرد

goodfriends ۱۰-۲۲-۱۳۸۸ ۰۸:۳۴ بعد از ظهر

با سلام خدمت دوستان عزیز:
میشه کد جاوای الگوریتم فروشنده ی دوره گرد رو که صد در صد اجرا بشه بزارید تو سایت

ممنون:37:

Astaraki ۱۰-۲۳-۱۳۸۸ ۰۸:۱۸ بعد از ظهر

نقل قول:

نوشته اصلي بوسيله goodfriends (پست 3712)
با سلام خدمت دوستان عزیز:
میشه کد جاوای الگوریتم فروشنده ی دوره گرد رو که صد در صد اجرا بشه بزارید تو سایت

ممنون:37:

كد:

import java.applet.*;
import java.util.*;
import java.awt.*;
import java.net.*;
import java.io.*;

public class TSP extends Applet implements Runnable {

        public int        NCITY = 5;
        public int        NGEONEURON;
        public static final double        COUNTRY = 1.00;
        public static final double        NEAR = 0.05;
       
  public static final Color bkC = new Color(0x000090);       
  public static final Color bk2C = new Color(0x000050);       
  public static final Color lnC = new Color(0xff0000);       
  public static final Color ln2C = new Color(0xcccc00);       
  public static final Color fgC = new Color(0xffffff);       

        public Image  homeI,offscreen;
  public int imagewidth ,imageheight;
        public Thread  animator    = null;
        public boolean please_stop = false;
        Font mF = new Font("Courier", Font.BOLD, 12);
        Font sF = new Font("Courier", Font.BOLD, 8);
  public int counter;
       
        public City city[];
        public geoNeuron gn[];
       
        public double r[][];
       
        public double theta, phi, momentum;
       
        public Scrollbar cscroll;

    ///////////////////////////////////////////////////////////////////
    //
    //  Init section
    //
    ///////////////////////////////////////////////////////////////////

                public void kohonenInit(){
                        theta = 0.5;
            phi  = 0.5;
            momentum = 0.995;

                        NCITY = cscroll.getValue()/10;
                        NGEONEURON = NCITY*2;
                       
                  //URL url;       
      //homeI = this.getImage(this.getDocumentBase(), "home.gif");
       
      city = new City[NCITY];
      for(int i = 0; i<NCITY; i++) city[i] = new City(Math.random()*COUNTRY, Math.random()*COUNTRY);
     
      double alpha = 0.0;     
      gn = new geoNeuron[NGEONEURON];
      for(int i = 0; i<NGEONEURON; i++){
        gn[i] = new geoNeuron(0.5+0.5*Math.cos(alpha),0.5+0.5*Math.sin(alpha));
        alpha += Math.PI *2.0 / (double)(NGEONEURON);
      }
     
      r = new double[NGEONEURON][NGEONEURON];
     
      makeR(theta);       

                        counter = 0;
               
                }

    ///////////////////////////////////////////////////////////////////
    //
    //  Problem section
    //
    ///////////////////////////////////////////////////////////////////

                public void makeR(double th){
                //System.out.println("");
      for(int i=0; i<NGEONEURON; i++){
              r[i][i]= 1.0;
              for(int j=i+1; j<NGEONEURON; j++){
                      r[i][j] = Math.exp( -1.0 * ( gn[i].dist(gn[j])*gn[i].dist(gn[j]) )/(2.0*th*th));
                      r[j][i] = r[i][j];
                            //System.out.print(" "+r[i][j]);
              }
              //System.out.println("");
      }
                }

    // The body of the animator thread.
    public void run() {
            int idx,j;
            double x1,x2,mindist;
            int count = 0;
        while(!please_stop) {
           
            counter++;
           
            // CHOSE A RANDOM PATTERN
            idx = (int)(Math.random()*NCITY);
            x1 = city[idx].x+(Math.random()*NEAR)-NEAR/2;
            x2 = city[idx].y+(Math.random()*NEAR)-NEAR/2;
            city[idx].choose++;
         
            // SEARCH FOR MINIMAL
            mindist = 100000.0;
            j = -1;
            for(int i=0; i<NGEONEURON;i++){
                    double d = (x1 - gn[i].wx)*(x1 - gn[i].wx) + (x2 - gn[i].wy)*(x2 - gn[i].wy);
                    //double d = x1*gn[i].wx + x2*gn[i].wy;
                    //System.out.println("d="+d);
                    if(d < mindist){
                            mindist = d;
                            j = i;
                    }
            }
                       
            gn[j].update++;
                   
            // UPDATE WEIGHTS
            for(int i=0; i<NGEONEURON;i++){
                    gn[i].wx += (phi * r[i][j] * (x1 - gn[i].wx));
                    gn[i].wy += (phi * r[i][j] * (x2 - gn[i].wy));
            }
                                             
            // DECREASE LEARNING PARAMETERS
            phi *= momentum;
            theta *= momentum;
           
            // RE-COMPUTE r MATRIX
                        makeR(theta);
                       
                       
                        // PLOT RESULT EVERY 10 SESSIONS
                        count = (count++)%10;
                       
                              if(count==0){
                                      //System.out.println("theta = "+theta+"  phi = "+phi);

                                                        paint(this.getGraphics());
           
                                                        // Call Garbage Collect
                                                        //System.gc();
                       
                    try {Thread.sleep(10);} catch (InterruptedException e){};
            }
        }
        animator = null;
    }
   
    ///////////////////////////////////////////////////////////////////
    //
    //  Functional section
    //
    ///////////////////////////////////////////////////////////////////
   
    public void init() {
   
            cscroll = new Scrollbar(Scrollbar.HORIZONTAL,NCITY*10, 10, 30, 200);
            cscroll.setLineIncrement(10);
            cscroll.setPageIncrement(10);
            add(cscroll);
           
            kohonenInit();       
    }

    private int toXReal(double val){int w = this.size().width;return (int)(val *((double)w/2.0-50.0) / COUNTRY +25.0);}
    private int toYReal(double val){int h = this.size().height;return (int)(val *((double)h-50.0) / COUNTRY +25.0);}
 
    private int to2XReal(double val){int w = this.size().width;return (int)((double)w/2.0 + val *((double)w/2.0-50.0) / COUNTRY +25.0);}
    private int to2YReal(double val){int h = this.size().height;return (int)(val *((double)h-50.0) / COUNTRY +25.0);}
   
    public void paintLeft(Graphics g) {
                        Dimension size = this.size();
                                                int w = size.width, h = size.height;
                                               
                                                g.setFont(mF);
                                               
                                                // CLEAR ALL
            g.setColor(bkC);
            g.fillRect(0, 0, w, h);
            // DRAW GRID
            g.setColor(bk2C);
            for(double i=0; i<=COUNTRY; i+=(COUNTRY/20.0)){
                    g.drawLine(toXReal(0.0),toYReal(i),toXReal(COUNTRY),toYReal(i));
                    g.drawLine(toXReal(i),toYReal(0.0),toXReal(i),toYReal(COUNTRY));
            }
           
            //DRAW PATH
            g.setColor(lnC);
            for(int i=0; i<NGEONEURON; i++){
                    g.drawLine( toXReal(gn[i].wx),toYReal(gn[i].wy),
                      toXReal(gn[(i+1)%NGEONEURON].wx),toYReal(gn[(i+1)%NGEONEURON].wy) );
                    g.drawString(""+i+"-"+(gn[i].update*100/counter)+"%",toXReal(gn[i].wx),toYReal(gn[i].wy));
            }

            g.setColor(fgC);
           
            // DRAW CITYS
            for(int i=0; i<NCITY; i++){
                    g.drawOval( toXReal(city[i].x)-4, toYReal(city[i].y)-4,8,8);
                    g.drawString(""+i+"-"+(city[i].choose*100/counter)+"%",toXReal(city[i].x),toYReal(city[i].y)+8);
            }
          }   
                public void paintRight(Graphics g) {
                        Dimension size = this.size();
                                                int w = size.width, h = size.height;
       
                                                // CLEAR ALL
            g.setColor(bkC);
            g.fillRect(0, 0, w, h);

                                                g.setFont(sF);

            // DRAW CITYS
            g.setColor(fgC);
            for(int i=0; i<NCITY; i++){
                    g.drawOval( to2XReal(city[i].x)-4, to2YReal(city[i].y)-4,8,8);
                    //g.drawString("["+city[i].wx+";"+gn[i].wy+"]",to2XReal(gn[i].x),to2YReal(gn[i].y));
            }
         
            g.setColor(ln2C);
            for(int i=0; i<NGEONEURON; i++)
                                      for(int j=i+1; j<NGEONEURON; j++){
                                              g.drawLine( to2XReal(gn[i].x),to2YReal(gn[i].y),
                                  to2XReal(gn[j].x),to2YReal(gn[j].y));
                                        g.drawString(""+r[i][j],to2XReal((gn[i].x+gn[j].x)/2),to2YReal((gn[i].y+gn[j].y)/2));
                                              //r[i][j] = Math.exp( -1.0 * (double)( gn[i].dist(gn[j])*gn[i].dist(gn[j]) )/(2.0*th));
                                             
                                      }
                                                g.setFont(mF);
            g.setColor(fgC);
                              g.drawString("phi="+phi+" theta="+theta,to2XReal(0.0),to2YReal(0.0)+20);
    }   

    public void paint(Graphics g) {
                        Dimension size = this.size();
                                                int w = size.width, h = size.height;
                                               
                                                this.setBackground(bkC);

                                               
                                                if ((offscreen == null) || ((imagewidth != w) || (imageheight != h))) {
                offscreen = this.createImage(w, h);
                imagewidth = w;
                imageheight = h;
            }
                                               
                                                Rectangle clip = new Rectangle(toXReal(0),toYReal(0),toXReal(COUNTRY),toYReal(COUNTRY));
                                                                                               
                                                Graphics goff = offscreen.getGraphics();
                                                goff.clipRect(clip.x, clip.y, clip.width, clip.height);
            Graphics g1 = this.getGraphics();
                                                g1.clipRect(clip.x, clip.y, clip.width, clip.height);
                                               
            paintLeft(goff);
            g1.drawImage(offscreen, 0, 0, this);
           
                                                //clip = new Rectangle(to2XReal(0),to2YReal(0),to2XReal(COUNTRY),to2YReal(COUNTRY));
                                                           
                                          //goff = offscreen.getGraphics();
                                                //goff.clipRect(clip.x, clip.y, clip.width, clip.height);
            //g1 = this.getGraphics();
                                                //g1.clipRect(clip.x, clip.y, clip.width, clip.height);
                                               
            //paintRight(goff);
            //g1.drawImage(offscreen, 0, 0, this);
           
            clip = null;
            goff = null;
            g1 = null;
            System.gc();
           
            // CLEAR ALL
            g.setColor(bkC);
            g.fillRect(w/2+30,0,w/2+130, 20);
            g.setColor(fgC);

            g.drawString("# of city:"+cscroll.getValue()/10,w/2+30,20);

    }
 
    // Start the animation
    public void start() {
        animator = new Thread(this);
       
        animator.start();
       
    }
    // Stop it.
    public void stop() {
        if (animator != null) animator.stop();
        animator = null;
    }
   
    // Stop and start animating on mouse clicks.
    public boolean mouseDown(Event e, int x, int y) {
    // if running, stop it.  Otherwise, start it.
      if (animator != null){
              please_stop = true;
      }else{
              please_stop = false;
                                animator = new Thread(this);
                               
                                kohonenInit();
        animator.start();
      }
      return true;
    }

}


tavasoli ۰۵-۱۹-۱۳۸۹ ۱۰:۰۷ بعد از ظهر

می شه کد c++ حل مسئله فروشنده دوره گرد با استفاده از کلونی مورچه رو توی سایت بگذارین

Gomnameh_AI ۰۶-۳۰-۱۳۸۹ ۰۷:۴۷ بعد از ظهر

سلام من یک پزوهش گر هستم روی تئوری خدم تکنولوژی PTT کار می کنم 2 تا از مقاله هام در موزد حل مسائل NP در حال بررسی که امیدوارم به زودی ACCEPT بگیرم. حالا دارم روی الگریتم مورچه و کوچ پرستو در PTT کار می کنم. :57:
از اون جایی که من C++ کارم این کدا خیلی بدردم می خره از شما متشکرم. ممنون
کد C++ رو هم میشه گیر اورد؟ :57:
راستی دعوت به هم کاری می کنم eee.team.creator@gmail.com و برایه اطلا عات بیشتر در مورد PTT به eeeQuestions@gmail.comای میل بزنید. مرC. :57:

Gomnameh_AI ۰۶-۳۰-۱۳۸۹ ۰۷:۵۰ بعد از ظهر

راستی چند نوع الگریتم ازدهام هست؟

magma ۱۰-۵-۱۳۸۹ ۰۲:۰۱ بعد از ظهر

سلام من یک پروژه ای دارم که باید کد اجرایی الگوریتم کوله پشتی یا فروشنده دوره گرد رو که توسط الگوریتم ژنتیک یا کلونی مورچه ها پیاده سازی شده رو ارائه بدم . ممنون میشم اگه کمکم کنید

nasiry ۰۲-۱-۱۳۹۰ ۰۲:۵۰ بعد از ظهر

سلام کد c++ حل مسئله فروشنده دوره گرد با استفاده از کلونی مورچه رو نیاز دارم ممنون میشم اگه کمکم کنید:105:

nasiry ۰۲-۲-۱۳۹۰ ۰۳:۲۱ بعد از ظهر

سلام
کد جاوایی که گذاشته شده دو کلاس geoNeuron و city نداره
لطف کنید این دو کلاس هم بذارید

marziyeh ۰۲-۲۴-۱۳۹۰ ۱۰:۵۹ قبل از ظهر

کد c++ حل مسئله فروشنده دوره گرد با استفاده از کلونی مورچه رو نیاز دارم ممنون میشم اگه کمکم کنی


زمان محلي شما با تنظيم GMT +3.5 هم اکنون ۱۱:۴۳ قبل از ظهر ميباشد.

Powered by vBulletin® Version 3.8.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.1.0 ©2007, Crawlability, Inc.