مساله مسيريابي وسيله نقليه متصل به حمل و نقل چند وجهي رويکرد يکپارچه
ايران داراي بنادر فراوان در خليج فارس و درياي عمان است كه بسياري از آنها به دلايل گوناگون قادر به پذيرش كشتي هاي بزرگ نيستند. ايده استفاده از بنادر بزرگ موجود در منطقه به عنوان مراكز واسط براي دريافت كالا از كشتي هاي بزرگ و ارسال آن توسط كشتي هاي كوچك تر به ساير بنادر و از آنجا به داخل كشور مي تواند در جهت فعال كردن بنادر كوچك تر و نيز كشتيراني خصوصي در منطقه بسيار كارآمد باشد. در اين مقاله علاوه بر طرح اين ايده، يك سيستم كلي حمل و نقل متناسب با آن طرح شده و به صورت يك شبكه متشکل از مسيرهاي وسايل نقليه و مسيرهاي حمل و نقل چند وجهي براي اولين بار مدل شده است. در اين مقاله براي حل مدل اين شبكه، براي مسايل با ابعاد کوچک، از روش انشعاب و تحديد استفاده شده و براي حل مدل هاي داراي تعداد گره بيشتر، روشي ابتكاري به نام sb-rab بر اساس روش سيمپلكس با ورود محدود متغيرها توسعه داده شده است. از بعد محاسباتي، روش sb-rab براي حل دو سري از مسايل مبناي موجود در ادبيات مسيريابي وسيله نقليه مورد استفاده قرار گرفته و نتايج آنها گزارش شده است. همچنين، اين مسايل مبنا از روش مرسوم در ادبيات حمل و نقل يعني روش تفكيك شبكه به دو زير بخش مسيريابي وسيله نقليه و حمل و نقل چند وجهي نيز حل و نتايج مربوطه گزارش شده اند. در انتها، با مقايسه همه نتايج، نشان داده شده كه روش sb-rab مي تواند جواب هايي برتر در مدت زماني قابل قبول ارايه دهد.
كليد واژه: حمل و نقل چند وجهي، مساله مسيريابي وسيله نقليه، حمل و نقل دريايي، مسيريابي وسيله نقليه چند تحويلي