نقش داده كاوي مبتني بر قواعد انجمني در مديريت استراتژيك
نقش داده كاوي مبتني بر قواعد انجمني در مديريت استراتژيك
چکيده:
طراحان استراتژي سازمانها براي اينكه سازمان خود را به سوي كسب موفقيت هاي بيشتري هدايت كنند، منطبق با سه مرحله متداول در مديريت استراتژيك (تدوين، اجرا و ارزيابي) اقدام به تعيين استراتژي هاي سازمان مي نمايند.
دقت در استخراج داده ها، جهت ترسيم وضعيت موجود و وضعيت مطلوب با كمك افراد خبره و كاربران نهايي، موضوع مهمي است كه منجر به طرحريزي راهبردي؛ به منظور حصول نتايج مورد نظر مي شود.
ذينفعان ممكن است در اين روش، (به دليل عدم آگاهي يا درك متفاوت از پرسشها)، به سئوالات پاسخ اشتباه بدهند. يا اينكه به دليل مشغله زياد و كم اهميت دانستن اين پرسش ها، گزينه ها را با بي دقتي انتخاب و يا اينكه هيچ گزينه اي را انتخاب نكنند. لذا براي بررسي اين موارد مي توانيم از راه حلهاي نوين و الگوريتم هاي داده كاوي در اين زمينه استفاده نماييم. بدين ترتيب كه با كاوش بر روي پاسخنامه سازمانهاي مشابه و استخراج قوانين و دانش نهفته در آنها مي توانيم به معياري در زمينه ارتباط بين بخشهاي مختلف در زمينه برنامه ريزي استراتژيك دست يابيم. به عنوان يك روش براي انجام اين كار، مي توانيم با توجه به معيار وضعيت فعلي، پاسخهاي مشكوك را استخراج و با بررسي پاسخها ي افراد مربوطه، به نتايجي دست يابيم.
در اين مقاله ضمن توصيف مباني مديريت استراتژيك و داده كاوي، قواعد انجمني نيز توضيح داده مي شوند و در ادامه با استفاده از قواعد انجمني و طرح آزمايشات صورت گرفته و نتايج بدست آمده ،چگونگي تدوين استراتژي سازمانها به روش قواعد انجمني تشريح مي گردد.
کليدواژگان:
مديريت استراتژيك، داده كاوي– قواعد انجمني، آيتم هاي تكراري، ضريب اطمينان
|